قوی‌ترین پاسپورت دنیا در سال ۲۰۲۳؛ ژاپن صدر را از دست داد

طی آخرین رده‌بندی باارزش‌ترین پاسپورت‌های دنیا که از سوی شرکت مهاجرتی “هنلی” و بر اساس داده‌های رسمی سازمان حمل‌ونقل بین‌المللی (IATA) انجام می‌گیرد، در جولای ۲۰۲۳، پس از پنج سال صدرنشینی پاسپورت ژاپن در این رتبه‌بندی، پاسپورت سنگاپور در مکان اول دیده می‌شود.
شهروندان سنگاپور اکنون می‌توانند بدون نیاز به اخذ ویزا، به ۱۹۲ کشور سفر کنند. پاسپورت‌های سه کشور اروپایی آلمان، ایتالیا و اسپانیا حالا با صعود به رتبه‌ی دوم، به دارندگان‌شان اجازه می‌دهد به ۱۹۰ کشور بدون ویزا وارد شوند. پاسپورت ژاپن صدرنشین بلامنازع چند سال اخیر باارزش‌ترین پاسپورت‌های دنیا، اکنون در جایگاه سوم، در کنار شش کشور دیگر دیده می‌شود که شهروندان همه‌ی این کشورها می‌توانند به ۱۸۹ کشور بدون ویزا سفر کنند.
پاسپورت کشور انگلستان، بالاخره پس از چند سال سقوط در این لیست، توانست امسال دو پله صعود کرده و جایگاه چهارم را از آن خود کند. پاسپورت ایالات متحده اما، به سقوط چندساله‌ی خود ادامه داد و با دو رتبه نزول به رتبه‌ی هشتم لیست تکیه زد. دو کشور انگلستان و ایالات متحده حدود ۱۰ سال پیش و در سال ۲۰۱۴، در کنار همدیگر، رتبه‌ی اول این رده‌بندی را در اختیار داشتند.
در انتهای جدول همچنان پاسپورت کشور افغانستان مشاهده می‌شود که دارندگان آن فقط می‌توانند به ۲۷ کشور بدون ویزا سفر کنند. عراق و سوریه، به‌ترتیب، به دنبال افغانستان، ضعیف‌ترین پاسپورت‌های دنیا را شامل می‌شوند.
شهروندان ایرانی نیز، در سال ۲۰۲۳، رتبه‌ی ۹۲ این لیست را اشغال نموده و می‌توانند بدون اخذ ویزا، فقط به ۴۴ کشور سفر کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *