“ویزای طلایی” و “اخذ شهروندی”؛ شباهت‌ها و تفاوت‌ها

شهروند بودن، به وضعیتی قانونی اطلاق می‌شود که یک فرد در حکومتی مشخص دارای حق و حقوقی باشد. هر شهروند واجد حقوق طبیعی، امتیازات و محافظت‌هایی است که دولت متبوعش از وی به عمل می‌آورد. شهروندی، وضعیتی دایمی است. از طرف دیگر، اما حق اقامت مجوزی است که اجازه می‌دهد یک فرد در کشوری خاص زندگی کند، البته با شرایطی که باید از آنها پیروی کند. اجازه‌ی اقامت می‌تواند هم موقتی باشد و هم دایمی.
افرادی که به دنبال نقل‌مکان به کشور دیگری هستند، در جستجوهای اولیه‌ی خود احتمالاً تفاوت چندانی بین دو وضعیت فوق نخواهند دید. اگر گزینه برای مهاجرت فرد، گزینه‌ی سرمایه‌گذاری باشد، با دو عبارت متفاوت مواجهیم: “اخذ شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری” و “اخذ اقامت از طریق سرمایه‌گذاری”؛ که مورد اخیر را اغلب با “ویزای طلایی” یا “گلدن ویزا” نیز می‌شناسند.
هرچند بین مفهوم دو عبارت بالا مشترکات زیادی وجود دارد، اما تمایزات مهمی نیز به چشم می‌خورد. در ادامه با بیان ساده تفاوت‌های این دو گزینه بررسی می‌گردد.

برنامه‌ی “ویزای طلایی” چیست؟
گلدن ویزا یا همان ویزای طلایی به سرمایه‌گذاران این فرصت را می‌دهد که اقامت کشور دیگری را از طریق گزینه‌های متفاوت سرمایه‌گذاری به دست آورند. ویزای طلایی اگرچه مزایای چشمگیری برای یک سرمایه‌گذار به همراه دارد، اما باز هم به‌اندازه‌ی مزایای یک شهروند در کشوری دیگر نخواهد بود. از این‌رو، ویزای طلایی در اصل، به هر متقاضی مجوز اقامت در کشوری دیگر را می‌دهد، نه به طور مستقیم حق شهروندی آن کشور را.
در حال حاضر، در میان کشورهای اروپایی یونان، پرتغال، اسپانیا و لتونی جزو کشورهایی هستند که به سرمایه‌گذاران خارجی امکان اخذ اقامت از طریق گلدن ویزا را با در اختیار گذاشتن گزینه‌های مختلفی می‌دهند. از مزایای ویزای طلایی می‌توان به اجازه‌ی زندگی و کار تمام‌وقت در کشور جدید، امکان تاسیس کسب‌وکار شخصی، استفاده از مزایای خدمات اجتماعی و در نهایت نیز کسب شهروندی آن کشور پس از چند سال را نام برد.

اخذ شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری چیست؟
از سوی دیگر اما، برنامه‌های اعطای شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری، به متقاضیان این امکان را می‌دهد که بلافاصله پس از تایید درخواست، به تابعیت کشور مقصد درآیند. با در دست داشتن پاسپورت جدید، سرمایه‌گذار و خانواده‌اش می‌توانند بدون گذر از مراحل تبدیل اقامت به شهروندی، از مزایای کامل یک شهروند در کشور جدید بهره‌مند شوند.
در حال حاضر، کشورهایی مانند دومینیکا، سنت‌کیتس، وانواتو، گرانادا، آنتیگوا، سنت‌لوشیا، مالتا، مونته‌نگرو و ترکیه چنین گزینه‌ای را برای سرمایه‌گذاران خارجی در دسترس قرار داده‌اند.

مزایای برنامه‌های ویزای طلایی (گلدن ویزا)
به‌رغم عدم اعطای شهروندی فوری به دارندگان گلدن ویزا، این برنامه‌ها مزایای خاص و ویژه‌ی خود را دارند که مهم‌ترین آنها به قرار زیر است:
دسترسی به سفرهای بیشتر
سفر بدون محدودیت به کشورهای حوزه‌ی شینگن، یکی از مشکلات همیشگی سرمایه‌گذاران در سرتاسر دنیا بوده است. این کشورها محدودیت‌های سفت‌وسختی برای ورود و همچنین مدت اقامت مسافران در نظر می‌گیرند. اما با داشتن ویزای طلایی بسیاری از این محدودیت‌ها برداشته خواهند شد. این ویزا به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد که بدون اخذ ویزا یا مجوز دیگر به کشورهای حوزه‌ی شینگن وارد شده و تا مدت دلخواه خود اقامت داشته باشد.
مزایای اجتماعی
کشورهای اروپایی دارای برنامه‌های ویزای طلایی، مانند پرتغال، اسپانیا یا یونان، دارای برنامه‌های خدماتی و اجتماعی بسیار پیشرفته می‌باشند. خدمات درمانی و آموزشی در کلاس جهانی، تنها دو مثال از خدمات اجتماعی برجسته‌ی چنین کشورهای اروپایی است که باعث می‌شود سرمایه‌گذار و خانواده‌اش از هزینه‌ای که برای کسب گلدن ویزا می‌کنند پشیمان نشوند.
مزایای شغلی و کسب‌وکار
زمانی که فرآیند درخواست متقاضی گلدن ویزا به پایان می‌رسد و مجوز اقامت به وی داده می‌شود، حالا می‌تواند از مزایای شرایط کسب‌وکار در کشور جدید بهره‌ی کافی را ببرد. آغاز به کار یا تاسیس یک کسب‌وکار، از مهم‌ترین اهداف هر فرد برای اخذ ویزای طلایی و زندگی در کشوری دیگر است. در ضمن، برخی از کشورهایی که برنامه‌ی اعطای گلدن ویزا را دارند، پا را فراتر گذاشته و از لحاظ قوانین مالیاتی نیز گزینه‌های بسیار جذابی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند.
مسیر نهایی به سمت اخذ شهروندی
گرفتن ویزای طلایی یک کشور به منزله‌ی کسب شهروندی آن کشور نخواهد بود. با این حال، اکثر کشورهایی که دارای برنامه‌های گلدن ویزا هستند، شرایطی را تدارک دیده‌اند تا در مدت زمان مشخص و با انجام مواردی خاص، سرمایه‌گذار و خانواده‌اش بتوانند به تابعیت آن کشور درآیند. این مدت زمان معمولاً بین ۵ تا ۱۰ سال پس از گرفتن ویزای طلایی طول خواهد کشید. باید متذکر شد که در حال حاضر این مسیر برای اخذ شهروندی، روشن‌ترین و سرراست‌ترین مسیر برای گرفتن پاسپورت یک کشور اروپایی به شمار می‌رود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *