تغییرات اقلیمی و مهاجرت؛ پدیده‌ای ناگزیر

سیل مهاجرت شهروندان اوکراین به دلیل جنگ در حال حاضر، به ما یادآوری می‌کند که این تضادها و برخوردها هستند که باعث اغلب نقل‌مکان‌های انسانی شده‌اند و می‌شوند. با این حال، اغلب کارشناسان حالا دیگر هم‌عقیده‌اند که در طی 25 سال آینده، تأثیرات تغییرات اقلیمی عامل اصلی مهاجرت انسان‌ها خواهد بود.

شواهد دیگر قابل‌انکار نیستند

اکنون دیگر مسلم شده که تغییرات اقلیمی به‌سرعت در حال رخ دادن است، و اکثر مردم پذیرفتند که این تغییرات نتیجة مستقیم فعالیت‌های خود انسان‌هاست. آخرین گزارش منتشرشده از سوی «سازمان بین‌المللی تغییرات اقلیمی» نشان می‌دهد که دمای سطح زمین حداقل تا سال 2050 میلادی شاهد روندی افزایشی خواهد بود، و به گرمای هوا تا آن زمان دست‌کم 1.5 درجة سانتی‌گراد اضافه خواهد شد.

در نتیجة این افزایش دما، رخدادهای آب‌وهوایی گسترده‌ای به‌طور متناوب و با شدت زیاد اتفاق می‌افتد که بر اثر این تغییرات حدود 40 درصد از مردم دنیا تحت‌تأثیر قرار گرفته و آسیب خواهند دید. بیشترین تغییر را نیمکرة جنوبی زمین، مخصوصاً بخش‌هایی از آفریقا، آمریکای جنوبی و مرکزی و جنوب آسیا تجربه خواهند نمود. طی همان گزارش مذکور، بین سال‌های 2010 تا 2020، در این بخش‌های آسیب‌پذیر دنیا، مردم بیش از 15 برابر نسبت به سایر نقاط جهان از حوادثی چون سیل، خشکسالی و طوفان‌ها جانشان را از دست داده‌اند.

نسبت مهاجرت و اقلیم؛ رابطه‌ای پیچیده

ارتباط بین تغییرات وسیع آب‌وهوایی و مهاجرت مردم دنیا ارتباطی پیچیده است، و اهمیت دارد تا از فرضیه‌های خیالی در این مورد دوری کنیم. برای نمونه، فرضیه‌ای وجود دارد که میلیون‌ها آفریقایی به‌زودی به دلیل تغییرات اقلیمی به‌سوی اروپا راهی خواهند شد. ذات هر رویداد اقلیمی باید به‌طور اخص مورد توجه قرار بگیرد. مردم در هنگام مواجهه با سیلاب‌های ویرانگر گزینه‌ای چون ترک خانة خود ندارند. اما در عوض، ممکن است در موطن‌شان مانده و با افزایش سطح آب رودخانه‌ها خود را سازگار نمایند. انسان‌ها به طرق مختلف نقل‌مکان می‌کنند: برخی به‌صورت موقتی و بعضی دیگر به‌طور دایم، برخی به شهری در همان کشور و بعضی به خارج از مرزهایشان.

معمولاً آسان نیست تشخیص بدهیم که چه علت خاصی انگیزة مهاجرت مردم می‌شود. برای مثال، یکی از اثرات تغییرات اقلیمی منجر به کمبود منابع طبیعی آب خواهد شد، که ممکن است به همین خاطر نوعی رقابت و کشمکش بر سر آب دربگیرد. با این اتفاق، ترکیبی از عوامل اقتصادی، محیطی و سیاسی ممکن است باعث شوند تا بخشی از مردم آن ناحیه تصمیم به مهاجرت بگیرند.

 

میلیون‌ها مهاجر باید به‌زودی نقل‌مکان کنند

کارشناسان در حال حاضر، دیگر بر روی بسیاری از پیش‌بینی‌ها هم‌نظر شده‌اند. اول از همه این‌که صدها میلیون نفر از مردم دنیا در 25 سال آینده، به دلیل تغییرات اقلیمی، مجبور به ترک خانه و شهرشان خواهند شد. دوم، اکثر این مهاجران در نقاط جنوبی کرة زمین زندگی می‌کنند. سوم، اغلب افراد ساکن در این مناطق به سایر نقاط کشور خود نقل‌مکان می‌کنند و فقط تعداد کمی از آن‌ها  فقط از مرزهای کشورشان خارج شده و تعداد کمتری نیز به کشورهای دورتر مهاجرت خواهند کرد. چهارم، نیاز است که برای حفظ و یاری این تعداد مهاجر، به‌سرعت فعالیت‌های قانونی و تحقیقی مناسبی صورت بپذیرد. و پنجم این‌که، این مهاجران در معرض خطرات جدی حقوق بشری و ملی‌گرایی قرار خواهند گرفت.

 

فقط همین امروز را برای تغییر وقت داریم

کارشناسان و محققان محیط زیست در حال حاضر خواهان اقدامات فوری، گسترده و جهانی برای کاهش اثرات تخریبی تغییرات اقلیمی و زیست‌محیطی شده‌اند. همة ما می‌توانیم سهم‌مان را برای نجات محیط زیست با کاهش کربن مصرفی شخصی خود ادا کنیم. می‌توانیم از همین امروز با درک شرایط تلاش کنیم که مردم به‌خاطر تغییرات اقلیمی سرگردان و آواره نشوند.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *