صدور پاسپورت بایومتریک از طرف دولت دومینیکا

پاسپورت بیومتریک دومینیکا

دولت دومینیکا به تازگی اعلام کرده است که «پاسپورت بایومتریک» جدید خود را از ماه جولای 2021 عملیاتی کرده است. شهروندان کشور دومینیکا می‌توانند پس از انقضای آخرین پاسپورت خود، دیگر از این پاسپورت جدید استفاده نمایند. متقاضیان خارجی پاسپورت دومینیکا که از طریق سرمایه‌گذاری درخواست داده و منتظر ارسال پاسپورت دوم خود می‌باشند نیز حق انتخاب بین پاسپورت‌های قدیمی و یا پاسپورت بایومتریک را خواهند داشت.

پاسپورت بایومتریک چیست؟

پاسپورت بایومتریک که «پاسپورت الکتریکی» نیز نامیده می‌شود، یک مدرک دولتی است که ثابت می‌کند، دارنده آن شهروند همان دولت است و با این مدرک قادر است به کشورهای خارجی سفر کند. پاسپورت بایومتریک شبیه به یک پاسپورت معمولی است، اما تفاوت بین آنها این است که پاسپورت بایومتریک دارای یک نماد بین‌المللی شناسایی در قسمت پایین جلد رویی می‌باشد. داخل پاسپورت بایومتریک یک میکروچیپ جاگذاری شده است که حاوی اطلاعات شخصی دارنده پاسپورت است.

تمامی اطلاعات لازم جهت شناسایی فرد، داخل آن میکروچیپ ذخیره شده است. اطلاعاتی مانند؛ شماره پاسپورت، تاریخ صدور و انقضاء، عکس، نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد شخص و دیگر اطلاعات بایومتریک از قبیل؛ اثر انگشت و شناسایی عنبیه چشم که هویت دارنده پاسپورت را به اثبات برساند. تلاش دولت دومینیکا بر آن است که با صدور پاسپورت‌های الکترونیکی، امنیت مرزهای کشور خود و نیز امنیت شهروندانش را از این طریق تأمین نماید. استفاده از یک «ساختار عمومی کلیدی» (PKI) اطمینان می‌دهد که تمامی اطلاعات شخصی یک شهروند دومینیکا از جعل و کلاهبرداری مصون خواهد بود. پاسپورت بایومتریک بدون هیچ گونه تأخیری قابل خواندن است که اجازه می‌دهد صاحب پاسپورت بدون هر گونه مزاحمتی از مرزهای کشورش عبور نماید.

برنامه اخذ تابعیت دومینیکا از طریق سرمایه‌گذاری

از سال 1993، کشور دومینیکا (Commonwealth of Dominica) برنامه اخذ پاسپورت دومینیکا از طریق سرمایه‌گذاری را در این کشور راه‌اندازی نمود تا افراد ثروتمند از سرتاسر دنیا بتوانند آینده‌ای پایدار و امن را برای خود و خانواده خود با انتقال سرمایه به این جزیره فراهم آورند. با حداقل هزینه، یعنی 100 هزار دلار آمریکا، سرمایه‌گذاران و خانواده آنها می‌توانند پاسپورت دوم خود را تنها طی 4 تا 6 ماه به دست آورند. تمامی خانواده متقاضی اصلی قادر هستند تابعیت دومینیکا را اخذ نمایند که این افراد شامل فرزندان زیر 30 سال و والدین متقاضی اصلی و همسرش در هر سنی خواهد بود.

این شهروندان تازه دومینیکا می‌توانند از مزایای پاسپورت جدید خود، مانند سفر بدون ویزا به حدود 140 کشور دنیا، بهره ببرند. این مقاصد سفر کشورهای حوزه شینگن، انگلستان و روسیه را نیز در بر می‌گیرد. سفر آزادانه به بسیاری از کشورهای دنیا و صدور پاسپورت بایومتریک جدید از سوی دولت دومینیکا، در کنار هم اثبات می‌نماید که این کشور گام بلندی را جهت ارتقای کیفیت زندگی و امنیت شهروندانش برداشته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *