“توریسم زایمان”؛ راهکاری برای اخد تابعیت دوم

توریست زایمان

اگر شما هم پیگیر اخبار روش‌های اخذ تابعیت دوم باشید حتماً می‌دانید و برای شما جالب است که مسیرهای متفاوتی برای این فرآیند وجود دارد، بسته به این که شرایط کدام یک را دارید. یکی از این روش‌ها ازدواج با یک تبعه خارجی است که تعداد محدودی از کشورهای توسعه‌یافته این مسیر را پیش پای شما می‌گذارند. با این حال، کسب تابعیت دوم برای فرزندان‌تان و نسل‌های بعدی برای بسیاری دارای اهمیت است. زمان زیادی است که تحقیقات درباره بهترین کشور برای متولد شدن، شاخص زندگی بهتر، بهترین کشورها برای پیشرفت فردی و شاخص کیفیت زندگی در حال انجام و انتشار است تا مشخص شود بچه‌ها در کدام یک از کشورهای دنیا زندگی بهتری را خواهند داشت.

به تازگی در مطالبی منتشر شده از سوی کارشناسان بین‌المللی مهاجرت، به آن سفری که والدین برای زایمان فرزندشان به کشور دیگری می‌روند عنوان “توریسم زایمان” داده‌اند. اگر در کشور آمریکا زندگی می‌کنید، احتمالا اصطلاح بدنام “فرزند لنگری” را شنیده‌اید، زمانی که یک فرد غیر شهروند در این کشور فرزندی را به دنیا آورد تا با اخذ شهروندی از طریق حق تولد از مزایای اقامت و تابعیت در آمریکا بهره ببرد. با این حال، هیچ چیزی باعث نمی‌شود تا بسیاری از افراد از چنین قانونی در هر کجای دنیا استفاده نکنند تا فرزندشان در یک کشور با شرایط مناسب‌تر زندگی را آغاز نماید.

والدین فرصت منحصر به فردی برای انتخاب بهترین کشور را برای تولد فرزندشان در اختیار دارند. این یک فرصت است حتی برای شهروندان کشورهای غربی با توجه به این که کشور پیشرفته‌ای مانند انگلستان که جزو ۲۰ کشور با بالاترین نرخ تولد در دنیا می‌باشد، باز هم پشت سر کشورهایی مانند مونته‌نگرو و لیتوانی قرار گرفته است. یک بررسی نشان داده است که نرخ مرگ و میر نوزادان در بریتانیا بالاتر از بسیاری از دیگر کشورها می‌باشد. خب، حالا چطور می‌توانید از مزایای کیفیت زندگی در دیگر کشورها با به دنیا آوردن فرزندان خود در آنها و اخذ پاسپورت جدید برای‌شان استفاده نمایید؟ در این مقاله، به شما خواهیم گفت چگونه و کجا می‌توانید از اخذ تابعیت توسط زایمان بهره ببرید، و حتی شاید برای خود نیز در این فرآیند یک پاسپورت دوم به دست بیاورید.

حتما بخوانید: سریع ترین راه گرفتن ارزانترین پاسپورت دوم

توریسم زایمان چطور اتفاق می‌افتد؟

زمانی که موقع اخذ تابعیت یک کشور به کودکی که در آن متولد شده می‌رسد، کشورها معمولا یکی از این دو حق را برای او قائل می‌شوند: حق خاک یا حق خون. قانون حق خاک صرفاً به تمام افرادی که داخل خاک یک کشور زاده می‌شوند تعلق خواهد گرفت. حق خون فقط به افرادی تعلق می‌گیرد که از والدین شهروند همان کشور به دنیا آمده باشند.

توریسم زایمان موضوعی ساده است: به دنیا آوردن کودک در کشوری که دارای قانون حق خاک می‌باشد و کسب مزایای شهروندی برای تمام بچه‌های متولد شده در آن کشور. این موضوع نه تنها کیفیت زندگی فرزند شما را بالاتر خواهد برد، بلکه باعث می‌شود که همان هنگام تولد پاسپورت دوم خود را نیز دریافت کند. در بسیاری از موارد، والدین چنین کودکانی خود نیز در مدت زمان کوتاه‌تری تابعیت کشور جدید را دریافت خواهند کرد. فرآیند قانون حق خاک به طور معمول برای هر فردی که داخل خاک آن کشور صاحب یک فرزند می‌شود قابل دسترس است، حتی اگر این والدین دارای اقامت نبوده و یا غیرقانونی در این کشور زندگی می‌کنند. تنها افرادی که از این قانون مستثنا می‌باشند کودکان تازه متولد شده دیپلمات‌های یک کشور خارجی می‌باشند.

این کشورها این قانون را با عنوان قانون مسلم خاک نامیده‌اند، و بدین معناست که بزرگترین مانعی که در بسیاری از کشورها با آن مواجهید را از پیش پای شما برای امنیت حفط پاسپورت شما برداشته‌اند. ایالات متحده آمریکا و کانادا تنها کشورها و اولین آنها هستند که تابعیت خود را بدون هیچ پیش‌شرطی به کودکان متولد شده در خاک خود ارائه می‌نمایند، اگرچه تعداد زیادی دیگر از کشورهای خوب در دنیا وجود دارند که بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند آنها را انتخاب کنند. در همین قاره آسیا، برخی از والدین چینی‌تبار اغلب به دنبال متولد شدن فرزند خود در کشور هنگ‌کنگ هستند تا اجازه اقامت برای آنها به دست آورند. هنک‌کنگ خود به نوعی جزو کشور چین به حساب می‌آید، اما اقامت در آنجا مزایای ویژه‌ای خواهد داشت.

البته، می‌دانیم که ایالات متحده حق شهروندی به نوزادان را به همان دلیل به رسمیت می‌شناسد که حاکمان روم باستان می‌شناختند: افزایش تعداد مالیات دهندگان آمریکایی برای بازپرداخت قرض‌های بسیار زیاد این کشور. اجازه متولد شدن یک بچه در آمریکا او را آماده می‌کند تا برای تمام عمر مالیات بپردازد، حتی بدون این که بتواند از تابعیت آمریکایی خود صرف نظر نماید.

کدام کشورها قانون حق خاک دارند؟

برای آنهایی که می‌خواهند فرزند خود را با یک تابعیت دوم بیرون از دنیای پر از مالیات کشورهای پیشرفته به دنیا آورند، کشورهای زیادی وجود دارد که قانون حق خاک را برای متولدین در کشورشان پذیرفته‌اند. هر بچه‌ای داخل خاک این کشورها متولد شود، همان زمان تولد شهروندی این کشور را خواهد گرفت و تنها چندین کشور وجود دارند که این اجازه را می‌دهند. خب، کدام کشورها به طور خود به خود هنگام تولد به نوزادان متولد شده از والدین خارجی پاسپورت و حق شهروندی اعطا خواهند کرد؟

تقریبا دو دهه پیش، کشور ایرلند به عنوان آخرین کشور اروپایی با اصلاح قانون اساسی خود به اعطای شهروندی برای فرزند والدین خارجی پایان داد. کشور مالتا نیز زودتر از ایرلند این اصلاح را انجام داده بود. سایر کشورها، مانند استرالیا، در این مورد قوانین سخت‌تری را اعمال نموده‌اند. اما زمانی که به دنبال کشورهایی با امکان توریسم زایمان هستید، فراموش نکنید که قوانین مربوط به دادن تابعیت دوم آن کشور را مد نظر قرار دهید تا مطمئن شوید تابعیت اصلی فرزندتان حفظ خواهد شد یا خیر. در لیست زیر بهترین کشورها را آورده‌ایم که گزینه توریسم زایمان را به عنوان یک گزینه ارائه می‌دهند، حتی کشورهایی که در حال حاضر ممکن است این قانون را با محدودیت‌هایی بپذیرند.

  • آرژانتین
  • بلیز
  • بولیوی
  • برریل
  • کانادا
  • شیلی
  • کاستاریکا
  • دومینیکا
  • اکوادور
  • السالوادور
  • فیجی
  • گرانادا
  • گواتمالا
  • گویانا
  • هندوراس
  • جامائیکا
  • مکزیک
  • نیکاراگوئه
  • پاکستان
  • پاناما
  • پاراگوئه
  • پرو
  • پرتقال
  • سنت‌کیتس
  • سنت لوشیا
  • سنت وینسنت
  • ترینیداد و توباگو
  • تووالو
  • ایالات متحده آمریکا
  • اوروگوئه
  • ونزوئلا

در مورد کشور شیلی، برای اخذ شهروندی از طریق زایمان این نکته را باید در نظر داشت که والدین کودک می‌بایست قبلاً اقامت موقت یا دایم شیلی را داشته باشند و تا زمان تولد فرزندشان آن را حفظ کرده باشند. از سپتامبر سال ۲۰۲۰، کشور پرتقال از قانون حق خاک خود که به فرزندان متولد شده غیر بومی تابعیت اعطا می‌کند، با یک سری از تشریفات اداری اضافی دور شده است. در حال حاضر، فرزندان متولد شده از والدین خارجی در خاک پرتقال در صورتی شهروند این کشور می‌شوند که حداقل یکی از والدین آنها حداقل ۲ سال اقامت پرتقال را داشته باشد. این قانون جدید زمان فرآیند اخذ تابعیت را به یک سال کاهش داده است. این تغییر بسیار چشمگیری است به جای اخذ ویزای طلایی پرتقال از طریق سرمایه‌گذاری، در حالی که می‌توان اکنون تابعیت پرتقال را تنها پس از یک سال اقامت در این کشور به دست آورد.

بهترین کشورها برای توریسم زایمان

در لیست ذکر شده در بالا برخی از کشورها شرایط بهتری دارند.

پاناما، برزیل، مکزیک و آرژانتین به طور خاص برای کیفیت بالای خدمات سلامت خود مورد توجه می‌باشند. این خدمات شامل امکانات در سطح جهانی است که نه تنها زایمان را تسهیل نموده، بلکه از کشورهای غربی دیگر بسیار ارزان‌تر تمام خواهد شد. دو کشور از لیست فوق، یعنی دومینیکا و سنت کیتس، برنامه فروش پاسپورت از طریق ورود سرمایه را نیز به افراد خارجی ارائه می‌دهند. کشورهای دیگر در لیست نیز که برنامه‌های اخذ پاسپورت از طریق سرمایه‌گذاری دارند می‌توانند با توریسم زایمان برای افراد متقاضی جایگزین شوند.

با این که مردم آمریکا همواره از دسترسی به مزایای شهروندی فرزندان مهاجران غیر قانونی شکایت دارند، بسیاری از کشورهای لیست فوق امکان اخد سریع تابعیت را برای والدین فرزند متولد شده در خاک کشورشان را در دسترس قرار داده است. در برزیل، انتظار برای والدین نوزاد تنها یک سال طول خواهد کشید. در این کشور حتی توریست‌ها نیز می‌توانند با به دنیا آوردن فرزندشان برای وی فوراً شهروندی بگیرند و پس از یک سال نیز خود تابعیت این کشور را کسب نمایند.

اغلب کشورهای دیگر نیز برای والدین کودک به دنیا آمده در کشورشان برنامه اخذ تابعیت تدارک دیده است؛ با طول مدت فرآیند دو تا هفت سال. و به طور شگفت‌انگیزی، برخی از این کشورها پاسپورت‌های بسیار معتبری را به متقاضیان خواهند داد. دارندگان پاسپورت کاستاریکا، مکریک، پاناما، سنت کیتس، اروگوئه و ونزوئلا می‌توانند از سفر آزادانه و بدون ویزا به تمام کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی و همچنین اکثر کشورهای اروپا به خصوص حوزه شینگن لذت ببرند. با پاسپورت برخی از کشورهای لیست حتی می‌توان به کشورهایی آزادانه سفر کرد که شهروندان کشورهای غربی برای سفر به آنها نیاز به ویزا خواهند داشت، مانند سفر به روسیه.

دارندگان پاسپورت گواتمالا تمامی مزایای فوق را داشته و به علاوه می‌توانند به کشور مکزیک نیز سفر کنند. شهروندان نیکاراگوئه به کشورهای حوزه شینگن بدون ویزا دسترسی دارند، اما در قاره آمریکا محدودیت‌های بیشتری مواجه خواهند بود. و حتی برخی از پاسپورت‌های کم اهمیت‌تر در این لیست به دارندگان آنها اجازه می‌دهد به بریتانیا، ایرلند، مالزی و سنگاپور بدون اخذ ویزا سفر کنند. برای افردی که برای‌شان مهم است که خود و خانواده‌شان به اقتصادهای نوظهور دنیا بپیوندند، پاسپورت پرو اجازه می‌دهد به تعداد بیشتری از کشورهای شرق آسیا و آمریکا جنوبی بدون محدودیت رفت و آمد داشته باشند، نسبت به پاسپورت بسیاری از کشورهای غربی و معتبر دنیا.

به غیر از کانادا و شیلی، هیچ‌کدام از کشورهای موجود در لیست بالا با پاسپورت خود نمی‌توانند بدون نیاز به ویزا به ایالات متحده آمریکا سفر کنند. اما با خواندن این مقاله ممکن است به این موضوع پی برده باشید که این محدودیت سفر به آمریکا خیلی اهمیت نخواهد داشت. حفاظت از فرزند در حال رشد خود، در محیطی مناسب و آزاد بهترین راه برای انتخاب و اجرای توریسم زایمان است. حتماً توجه داشته باشید که پیش از اقدام به زایمان در کشورهای ذکر شده در این مطلب، اطلاعات خود را درباره قوانین این کشورها درباره اعطای تابعیت از طریق حق خاک به روز رسانی نمایید. برخی از کشورها به تازگی قانون حق خاک را از قوانین خود حذف نموده‌اند؛ کشورهایی مانند استرالیا، و همین اواخر، نیوزیلند، ایرلند، فرانسه، مالتا، جمهوری دومینیکن و هندوستان از دادن تابعیت به فرزندان خارجی متولد شده در کشورشان صرف نظر کرده‌اند.

به طور حتم، تنها خود شما می‌توانید مشخص کنید چه اندازه تمایل دارید وارد بازی توریسم زایمان شوید و برای فرزندتان و خود، شهروندی جدیدی اخذ نمایید. این فرآیند مشکلات خود را خواهد داشت که با کمک وکلای مجرب مهاجرتی قابل حل خواهند بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *