بهشت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی

برای بسیاری از سرمایه‌داران در دنیا همواره اهمیت داشته است جایی زندگی کنند که از طرق قانونی بتوانند مالیات بر سرمایه خود را تا حد ممکن کاهش داده و یا حتی از آن معاف شوند. در این مقاله، در سراسر دنیا جستجو کرده‌ایم و کشورهایی را یافته‌ایم که از سرمایه‌گذاران خارجی استقبال کرده و برای آنها شرایطی را فراهم آورده‌اند تا در مناسب‌ترین شرایط بتوانند کسب و کار خود را گسترش داده و بر ثروت خود بیافزایند.

اخذ مالیات بر سرمایه که دادن مالیات برای فروش املاک یا سهام و اوراق بانکی از سوی یک فرد محسوب می‌گردد، یک دلمشغولی بزرگ برای سرمایه‌دارانی است که می‌خواهند پول و کسب و کار خود را به یک کشور خارجی انتقال داده و در عین حال بیشترین مزایا را از آن ببرند. پرداخت مالیات بر سرمایه تنها یک دردسر نیست، بلکه باعث خواهد شد سرمایه‌گذاران خارجی از انتقال پول خود به یک کشور به دلیل عدم سودآوری مناسب پشیمان شوند. بنا بر این، افراد ثروتنمد همواره در پی مکانی هستند که با سرمایه‌گذاری آنها با احترام بیشتری برخورد شود.

در سرتاسر دنیا، چندین کشور فقط وجود دارند که از سرمایه افراد مالیاتی اخذ نمی‌نمایند. در این لیست گاهی کشورهایی نیز مشاهده می‌گردند، مانند باربودا و مصر که به دلایل سیاسی و اجتماعی برنامه‌های مالیاتی مشخصی ندارند. در لیست انتخابی ما کشورهایی آمده‌اند که علاوه بر عدم دریافت مالیات بر سرمایه از کیفیت بالای زندگی نیز برای سرمایه‌گذاران برخوردار خواهند بود. در این کشورها سرمایه‌گذار بدون هیچ ترسی و با نام خود سهام و املاک می‌خرد و مالیاتی برای آنها پرداخت نخواهد کرد.

سنگاپور

کشور سنگاپور، به طور کامل، اخذ مالیات بر سود سرمایه را حذف کرده است تا افراد خارجی را از سرتاسر دنیا ترغیب نماید در این کشور سرمایه‌گذاری کرده و باعث رشد اقتصادی سنگاپور شوند. این کشور برای بار دیگر به لیست کشورهایی پیوسته است که برای جذب کارآفرینان و تجار بسته‌های سرمایه‌گذاری رقابتی و تشویقی ارائه نموده است. این شهر-دولت خود را به عنوان یک مکان کاملاً شناخته شده نشان داده است تا با جذب سرمایه‌های خارجی به داخل قلمرو کوچک خود و با بانکداری امن و مشوق‌های مالیاتی ارائه داده شده یکی از بهترین کشورها برای سرمایه‌گذاری به حساب رود. بنا بر این، هیچ گونه مالیاتی بر سود سرمایه در کشور سنگاپور اخذ نخواهد شد. در حالی که اصول مشخص و سفت و سختی در سیاست‌های مالی این کشور برای افراد خارجی و تازه‌واردان وجود دارد، سنگاپور همچنان یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذارانی است که به دادن مالیات‌های پایین علاقه دارند.

جزایر کیمن (The Cayman Islands)

واقعیت این است که قرار دادن جزایر کیمن در این لیست تقریباً شگفت‌انگیز است. چطور می‌توان از این مجمع‌الجزایر واقع در دریای کارائیب که تحت‌الحمایه انگلستان قرار دارد، با استاندارد بالای زندگی و آرامش حیرت‌انگیز آن و همچنین اخذ هیچ گونه مالیاتی، در این لیست اشاره‌ای نکرد؟ جزایر کیمن در دنیا به عنوان بهشت مالیات‌دهنده‌ها مشهور است و همچنین درگاهی برای بانکداری خارجی. در این مکان که قلمرو قضایی خاص خود را دارد، برای هرگونه تراکنش و تجارت بر سرمایه هیچ مالیاتی اخذ نخواهد شد. این جزایر به دلیل تحت‌الحمایه بودن توسط بریتانیا از هرگونه اخذ مالیاتی که بر سرمایه یک فرد در کشورهای دیگر تعلق می‌گیرد، معاف خواهند بود. این جزایر انگلیسی زبان با کیفیت بالای زندگی، به سرمایه‌گذاران خارجی این امکان را می‌دهد که علاوه بر معافیت مالیاتی زندگی راحتی را نیز در این مکان تجربه کنند.

کشور سوییس

سوییس

تنها برای خوردن پنیر و خرید ساعت‌های با کیفیت نیست که کشور سوییس محبوب است. با توجه به قوانین مترقی مالیاتی، دارا بودن املاک در سوییس ارزان‌تر از چیزی که تصور می‌شود، برای خریدار هزینه دارد. کشور سوییس (یکی از بزرگترین مراکز بانکداری و مراکز تجاری) به دلایل امنیتی و رازداری از اخذ مالیات بر سود سرمایه چشم‌پوشی کرده است. معامله املاک خصوصی در سوییس مشمول مالیات فدرال نخواهد بود، در حالی که سود املاک تجاری به عنوان مالیات بر درآمد شامل مالیات خواهد شد. اما، مالیات استانی بر هر دو معامله فوق تعلق می‌گیرد.

اما از طرف دیگر، مالیات بر تجارت سایر سرمایه‌های فرد مانند سهام، در صورتی که در این کشور زندگی می‌کنید، از شما اخذ نخواهد شد. با چنین سیستم مالیاتی پیشرفته‌ای در سوییس، تا زمانی که صاحب یک ملک باشید، مالیات کمی پرداخت خواهید کرد. میزان مالیات استانی برای املاکی که خرید و فروش نشوند حدود 25 تا 50 درصد است.

موناکو

موناکو مظهر و نمونه‌ای از ثروت و دارایی در دنیا به حساب می‌آید. بهترین مکان از بهترین‌ها برای زندگی و سرمایه‌گذاری. به علاوه این که نیازی نیست تا مالیات بر سرمایه بپردازید. مگر این که شهروند فرانسه باشید؛ فرانسوی‌ها در موناکو مشمول مالیات می‌شوند. موناکو در بین کشورهای بدون اخذ مالیات به عنوان بهشت سرمایه‌گذاران به خوبی برای افراد بسیار ثروتمند شناخته شده است، البته به جز برای شهروندان فرانسه. موناکو به خوبی مزایای عدم دریافت مالیات بر سرمایه را برای تجارت درک کرده است و متوجه شده است که این امر افراد ثروتمند خارجی را جذب خود می‌کند. در نتیجه، اصراری بر دریافت مالیات بر سود سرمایه ورودی به خاک خود را ندارد. این کشور کوچک مسیرهای متفاوتی را برای اقامت ارائه می‌دهد و اخذ اقامت آن می‌تواند یک روش مفید باشد تا سرمایه خود را حفظ کنید، اگر کارآفرینی هستید که به دنبال افزایش سرمایه خود باشید.

بلژیک

کشور بلژیک دارای یک سیستم مالیاتی بسیار سخت و پیچیده است، اما بدون اخذ مالیات بر سود سرمایه. در ذهن داشته باشید که با وجود عدم دریافت مالیات بر سود سرمایه، ممکن است مالیات دیگری را روی سایر موارد بپردازید. بنا بر این، به هر حال درگیر دادن مالیات خواهید بود. بلژیک شاهد زنده‌ای است بر این که افزایش سرمایه در یک کشور خارجی واقعی است. بازیگر معروف سینما، ژرار دی پاردیو، کیلومترها از مرز فرانسه که شهروند آنجاست دور شده تا از شر سیستم مالیاتی سرسخت فرانسه راحت شود. بلژیک کشوری بدون اخذ مالیات کامل به حساب نمی‌آید، اما شرایط بهتری را نسبت به فرانسه دارد.

برنارد آرنال، مدیر میلیاردر شرکت لوکس LVMH، نیز از فرانسه به بلژیک نقل مکان کرده است، نه تنها به دلایل مالیات بر «ارثیه خانوادگی»، بلکه بیشتر به خاطر اجتناب از مالیات‌های سنگین جدیدی که دولت سوسیالیست فرانسه وضع کرده است. مالیات بر سود سرمایه در بلژیک به طور صد در صد مشمول معافیت نمی‌شود. عامل تصمیم‌گیری بر سر این که در کشور بلژیک سود بر سرمایه تعلق می‌گیرد یا خیر، بستگی دارد به نوع کسب و کاری که در این کشور انجام می‌دهید. عموماً، اگر سود بر سرمایه متوجه بخشی از سرمایه معمولی اختصاصی و مدیریتی شخصی باشد، مشمول مالیات نخواهد شد. با این حال، «سرمایه معمولی» شامل بسیاری از موارد می‌گردد و اغلب بر اساس قوانین جزئی و فردی مشخص می‌شود. اگر، برای نمونه، بخواهید سهام خودتان را اندکی پس از به دست آوردنشان بفروشید یا تفاوت زیادی بین قیمت خرید و فروش آنها وجود داشته باشد، ممکن است این معامله بر اساس قوانین مشخص شده مشمول 33 درصد مالیات بر سود سرمایه شود.

همچنین، قوانین مخصوص دیگری نیز وجود دارد که بر سایر فعالیت‌های اقتصادی مانند فعالیت‌های مربوط به شرکت‌های خصوصی، مالیات بر سود سرمایه را به سرمایه‌گذار تا حدی تحمیل خواهد نمود. همچنین، ملک شخصی شما معاف از مالیات خواهد بود، در صورتی که آن را حداقل به مدت یک سال پس از خرید به فروش نگذاشته و در آن زندگی کنید. هر ملک دیگری که داشته باشید را اگر طی 5 سال پس از خرید آن به فروش بگذارید 16.5 درصد مالیات به آن تعلق خواهد گرفت. بلژیک، در حقیقت، یک کشور با مالیات پایین محسوب نمی‌گردد، حتی نسبت به برخی دیگر از کشورهای اروپایی، اما معافیت مالیاتی بر سود سرمایه این کشور را برای تجار ثروتمند خارجی در بین کشورهای اروپایی جذاب می‌کند.

مالزی

کشور مالزی دارای سیستم مالیاتی منطقه‌ای یا استانی می‌باشد، که برای سرمایه‌داران خارجی خبر خوبی به نظر می‌رسد. با این حال، شما باید برای مدت 5 سال یا بیشتر صاحب یک ملک باشید، اگر تمایل دارید با پرداخت مالیت بر سود سرمایه در این کشور مواجه نشوید. مانند کشور همسایه جنوبی، یعنی سنگاپور، کشور مالزی نیز بر سود سرمایه مالیاتی اخذ نخواهد کرد. همچنین، این کشور مالیات بر خرید املاک را که در سال 2007 برقرار شده بود را لغو کرده است. به علاوه، مالزی به جای سیستم مالیاتی همگانی از سیستم مالیاتی استانی استفاده می‌کند. این امر بدین معناست که درآمدهای حاصل از سرمایه‌های خارجی معاف از مالیات می‌باشند؛ این درآمدهای حاصل از سرمایه می‌تواند از خارج از کشور وارد شده باشد، حتی- در بسیاری از موارد- به صورت پول نقد به مالزی وارد شده باشد. دولت مالزی نوعی از مالیات غیر رسمی را بر سود بر سرمایه حاصل از بازار املاک وضع کرده است که شامل آن دسته از افراد غیر مقیم خواهد شد تا ملک خود را برای حداقل 5 سال نفروشند و یا در صورت فروش آن با مالیات 30 درصدی مواجه می‌گردند که به عنوان «مالیات بر املاک» از آنها اخذ خواهد شد.

نیوزیلند

نیوزیلند تنها به خاطر طبیعت و زیبایی خود نیست که بهشت روی زمین نامیده می‌شود. این کشور جزو یکی از معدود اقتصادهای آزاد واقعی در دنیا به حساب آمده و می‌توانید در آنجا هر چیزی درباره مالیات‌های حاصل از سرمایه خود را به فراموشی بسپارید. یکی از شش کشور اقتصاد آزاد دنیا بر اساس آمار «بنیاد هریتیج» (آمریکا کشور دیگری در این لیست است)، یعنی نیوزیلند، یک بهشت اقتصادی پر از سود و پایداری را به افراد ثروتمند دنیا ارائه نموده است. نیوزیلند هیچ گونه مالیاتی بر سود سرمایه حاصل از خرید و فروش سهام و ملک و سایر سرمایه‌ها وضع نکرده است. در این کشور یک قانون رسمی استانی وجود دارد که بر اساس آن برای خرید و فروش فوری ملک در بازار املاک مالیات تعلق خواهد گرفت، با این حال، این قانون بسیار به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کشور بلیز

بلیز (Belize)

این کشور کوچک را بیشتر در اعطای اقامت و خرید پاسپورت دوم ارزان به یاد می‌آوریم که باعث شده است تا افراد ثروتمند دنیا جذب آن شوند. این جزیره که مسافت زیادی تا سواحل پر از توریست «کنکون» در مکزیک ندارد، دهه‌هاست که بهشت سرمایه‌گذاران خارجی می‌باشد. پیش از این با نام «هندوراس بریتانیایی» شناخته می‌شد. همان کشوری که خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین مکان‌ها برای انتقال پول نقد در دنیا شناسانده بود. با توجه به این که بلیز یک کشور کوچک، آزاد و انگلیسی‌زبان است، شگفت‌انگیز نیست که بسیاری از افراد ثروتمند خارجی تمایل به رفتن به آنجا را دارند. بلیز، همچنین شرایط سهل و آسانی را برای درخواست‌کنندگان اقامت در این کشور ارائه و مهیا نموده تا با دیگر کشورها و جزایر همسایه خود در این گونه برنامه‌ها رقابت داشته باشد. در حقیقت، بلیز برای سود سرمایه هیچ مالیاتی را از افراد مقیم یا غیر مقیم خود اخذ نخواهد کرد.

هنگ کنگ

هیچ کشوری مانند هنگ کنگ وجود ندارد. شاه‌راهی برای سرمایه‌گذاران، بانکداران و ثروتمندان خارجی. آزادترین اقتصاد دنیا، به طور قطع مالیاتی بر سرمایه از کسی نخواهد گرفت. آزادترین اقتصاد دنیا در چند سال گذشته، یعنی هنگ کنگ، یکی از بهترین مکان‌ها روی زمین برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود. این کشور به عنوان ناحیه‌ای تحت مدیریت کشور چین، تکیه‌گاه و سنگری برای افراد خارجی است، با وجود بانکدارها و متخصصانی از سرتاسر دنیا. با گشت و گذاری در این کشور متوجه خواهید شد که تفاوت چندانی را با کشور آمریکا احساس نخواهید کرد. به عنوان بخشی از سنت کشورهنگ کنگ که احترام به سرمایه است، این کشور چیزی به نام مالیات بر سود سرمایه ندارد. استثناهای مالیاتی در این کشور به کارمندانی تعلق می‌گیرد که جزو یک بخش خاص از قانون قرار دارند؛ این دسته از افراد مالیات بر درآمد خود را در بخش شهری پرداخت خواهند نمود.

مسئله اصلی درباره افراد خارجی است که پیش از تکمیل مراحل بررسی سهام‌شان احتمالاً می‌خواهند منصرف شوند و در کشور اصلی خود بدهکار می‌باشند، در حالی که هنگ کنگ دارای برخی معاهده‌های دوطرفه با کشورهای دیگر است. با این حال، سهام‌های غیرمحدود جزو سرمایه‌ای محسوب می‌گردند که شامل مالیات بر سود سرمایه نخواهند شد.

ملاحظاتی درباره مالیات بر سود سرمایه

تهیه این لیست دورنمایی برای افراد ثروتمند دنیا است که می‌خواهند کشورهایی را در سرتاسر دنیا پیدا کنند تا سرمایه خود را به آنجا انتقال داده بدون این که مالیات غیرضروری بر سرمایه خود پرداخت کنند. به شدت اعتقاد داریم که فرصت‌ها به اشکال گوناگون سر راه ما قرار می‌گیرد. کشورهای در این لیست که ممکن است باعث شگفتی شما بشوند، مشوق‌هایی را برای کارآفرینان موفقی ارائه می‌دهند که قصد دارند به صورت بین‌المللی حرفه خود را دنبال نمایند. در این لیست، ما تمامی کشورهای بدون مالیات را معرفی نکرده‌ایم، مانند تمامی کشورهای تحت‌الحمایه بریتانیا در مناطق مختلف دنیا که آنها نیز از اخذ مالیات معاف هستند. دلیل آن «برگزیت» است که تردیدهایی را در مواضع مالیاتی این کشورها پدید آورده است.

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره و راهنمایی درباره اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری با کارشناسان ما تماس گرفته و اخبار ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *