کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

کشورهای بدون ویزا برای ایرانی ها

از ابتدای قرن حاضر میلادی به دلیل افزایش مهاجرت در سرتاسر دنیا، ارزش پاسپورت هر کشور در انتخاب مقصد هر فرد مهاجری برای تصمیم‌گیری نقش مهمی بازی می‌کند. دو شرکت معتبر هنلی (Henley) و آرتون (Arton) که از شرکت‌های بزرگ مهاجرتی به حساب می‌آیند، نزدیک به دو دهه است که پاسپورت تمامی کشورها را بر اساس ارزش آنها رتبه‌بندی کرده و هر ساله اعلام می‌نمایند. تفاوت عمدة این دو رتبه‌بندی، تعداد کشورهایی است که هر کدام از این دو مؤسسه به رسمیت می‌شناسند. شرکت آرتون، 193 کشور عضو سازمان ملل را همراه با 6 منطقة خودمختار از قبیل موناکو و تایوان را تنها به رسمیت شناخته که مجموع آنها 199 رده را شامل خواهند شد. اما شرکت هنلی تمامی کشورهای موجود در دنیا که 227 کشور می‌باشند را مورد بررسی قرار می‌دهد، که 28 کشور بیش از رتبه‌بندی شرکت آرتون مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

اولین و شاید مهم‌ترین معیار ارزش هر پاسپورت، قدرت سفر بدون ویزا برای دارندة آن خواهد بود. به این معنا که شهروند هر کشوری با پاسپورت خود به چند کشور بدون محدویت می‌تواند سفر کند. تعداد این مقاصد سفر می‌تواند هر ساله تغییر پیدا کرده، یعنی کم یا زیاد شود که به طور مستقیم در رتبة آن پاسپورت تأثیر خواهد گذاشت.

چطور بدون ویزا سفر کنیم؟

بر اساس مطلب ذکر شده در مقدمه، پاسپورت هر کشور طی هر سال بسته به روابط کشورها با هم ارزش‌گذاری خواهد شد. طی این فرآیند، به شهروندان هر کشور اجازه داده می‌شود که به کشورهایی بدون ویزا سفر کنند یا هنگام ورود به مقصد مورد نظر ویزای ورودی را در فرودگاه کشور مربوطه دریافت نمایند. برای سایر کشورها اخذ ویزا ضروری است. با آغاز برنامه‌های مشخص مهاجرتی در دنیا، بسیاری از شهروندان کشورهایی که پاسپورت آنها از ارزش کمی برخوردار است و اجازه سفر برای‌شان بدون گرفتن ویزا به کشورهای کمی ممکن است، اقدام به اخذ تابعیت کشوری می‌کنند که با پاسپورت آن بتوان به مقاصد بیشتری بدون ویزا سفر کنند. بدین معنا که تابعیت دوم یا پاسپورت دوم خود را می‌گیرند.

در حال حاضر کشورهای بسیاری در دنیا به افراد خارجی پاسپورت دوم می‌دهند، بدون آن که تابعیت اصلی از آنها سلب شود. با این کار، شهروندان کشوری مانند ایران که معمولاً پاسپورت‌شان از ارزش بالایی برخوردار نیست می‌توانند آزادی سفر بیشتری داشته به مقاصد مهم دنیا بدون نیاز به اخذ ویزا سفر کنند. کشورهای حوزه دریای کارائیب که جزیره‌هایی کوچک می‌باشند، با برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود طی مدت کوتاهی (4 تا 6 ماه) با هزینه‌ای منطقی پاسپورت دوم به شهروندان ایرانی می‌دهند. کشور دومینیکا، در حال حاضر، یکی از کشورهای محبوب ایرانی‌ها جهت اخذ پاسپورت دوم به حساب می‌آید.

 لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان 2021

ابتدای هر سال میلادی رتبه‌بندی پاسپورت کشورهای دنیا اعلام می‌شود. طبق توضیحات پیش‌گفته، این رتبه‌بندی بر اساس تعداد کشورهایی که می‌توان بدون ویزا به آنها سفر کرد، برای هر پاسپورت مشخص خواهد شد. با ارزش ترین و معتبر ترین پاسپورت های دنیا 2021، متعلق به 3 کشور آسیایی است. ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی سه کشوری هستند که در سال 2021 به ترتیب رتبه اول تا سوم با ارزش‌ترین پاسپورت‌های دنیا را کسب نمودند. در رتبه‌بندی با ارزش‌ترین پاسپورت‌های دنیا در سال 2021، کشور ایران در جایگاه 101 و در کنار کشور بنگلادش قرار گرفته و شهروندان کشور ما می‌توانند بدون اخذ ویزا به 41 کشور سفر نمایند. نسبت به سال گذشته، جایگاه ایران یک پله سقوط کرده است، در حالی که در سال 2020 رتبه ایران سه پله صعود را نسبت به سال 2019 تجربه کرده بود.

برای شهروندان ایرانی، در سال 2021 و طبق آمار منتشر شده، 12 کشور بدون نیاز به ویزای ورودی به آنها اجازه سفر می‌دهند. 28 کشور نیز برای دارندگان پاسپورت ایرانی هنگام ورود به فرودگاه مقصد، ویزا صادر می‌کنند. و یک کشور نیز برای شهروندان ایرانی، پیش از سفر، اجازه اخذ ویزای الکترونیکی یا eTA را می‌دهد.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آسیا

اغلب کشورهایی که شهروندان ایرانی می‌توانند بدون ویزا به آنها سفر کنند، معمولاً در قاره آسیا و در همسایگی ایران قرار دارند. طبق رتبه‌بندی پاسپورت‌های دنیا در سال 2021، کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان عبارتند از: ترکیه، ارمنستان، مالزی، گرجستان و به تازگی عراق. کشورهای آسیایی که ویزای هنگام ورود به ایرانیان می‌دهند نیز شامل این کشورها هستند: آذربایجان، لبنان، ماکائو، کامبوج، مالدیو، نپال، عمان، سوریه و تیمور شرقی. تنها کشوری که به شهروندان ایرانی ویزای الکترونیکی پیش از سفر یا همان eTA را می‌دهد نیز در قاره آسیا قرار داشته و سری‌لانکا نام دارد.

لیست کشورهای اروپایی بدون ویزا برای ایرانیان

در حال حاضر، و در سال 2021، تمامی کشورهای اروپایی از شهروندان ایرانی برای ورود به کشورشان ویزا می‌خواهند. این شرایط برای سال‌ها است که به همین منوال مانده است. فقط در سال 2018 کشور صربستان برای چند ماه ورود شهروندان ایرانی را به کشور خود آزاد و بدون نیاز به ویزا اعلام نمود. اما مجدداً قوانین خود را به حالت قبل درآورد. 26 کشور از کشورهای اروپایی ویزای خود را تحت عنوان ویزای شینگن برای افراد خارجی صادر می‌کنند و با داشتن این ویزا در مدت اعتبار آن می‌توان بین هر کدام از این کشورها بدون نیاز به مدرک دیگری عبور و مرور کرد. کشور انگلستان نیز با خروج از اتحادیه اروپا شرایط اعطای ویزای خود را برای شهروندان ایرانی سخت‌تر از پیش کرده است. کشور ترکیه، با آن که جزو اروپا به حساب می‌آید، اما به دلیل این که هنوز به اتحادیه اروپا نپیوسته است از قوانین ویزای اروپا معاف بوده و شرایط خاص خود را برای ورود اتباع خارجی خواهد داشت. کشور امارات هم به همین ترتیب است.

حتما بخوانید: شرایط شهروندی امارات

کشورهای بدون ویزا برای ایرانی‌ها در قاره آمریکا

به طور حتم، مهم‌ترین کشورهای قاره آمریکا برای سفر برای شهروندان ایرانی دو کشور ایالات متحده آمریکا و کانادا می‌باشند. این دو کشور برای مدت زیادی است که از شهروندان ایرانی برای ورود به خاک کشورهای خود ویزا می‌خواهند و فرآیند مشکلی را نیز برای اعطای ویزا دارند. اما در قاره وسیع امریکا هستند کشورهایی که بدون نیاز به ویزا شهروندان ایرانی را به خاک خود راه می‌دهند. سفر به کشورهای اکوادور، هائیتی و ونزوئلا در قاره آمریکا برای شهروندان ایرانی آزاد و بدون ویزا خواهد بود. تنها کشوری در قاره آمریکا که به شهروندان ایرانی هنگام ورود ویزا می‌دهد، کشور بولیوی است.

نکته: برای ورود به کشورهای دیگر قاره آمریکا، نیاز است تا شهروندان ایرانی ویزای الکترونیک یا ویزای ثبت شده در پاسپورت خود را اخذ نمایند.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانی‌ها در قاره آفریقا

تعداد کشورهایی که ویزای ورودی هنگام رسیدن آنها به فرودگاه صادر می‌کنند برای ایرانی‌ها در قاره آفریقا بیشتر از قاره آمریکا است. ارتباط سیاسی خوب ایران با کشورهای آفریقایی و کیفیت نامناسب زندگی در این کشورها باعث این موضوع شده است. هیچ کدام از کشورهای قاره آفریقا بدون ویزا شهروندان ایرانی را به خاک خود راه نمی‌دهد، اما کشورهای دماغه سبز (Cape Verde)، کومور، گینه بیسائو، کنیا، ماداگاسکار، موریتانی، موزامبیک، رواندا، سنگال، سی‌یرا لئون سیشیل، سومالی، اوگاندا، سومالی و توگو پانزده کشور آفریقایی می‌باشند که برای شهروندان ایرانی حین ورود به کشورشان ویزا صادر می‌کنند.

کشورهای بدون ویزای برای ایرانیان در کارائیب

کشورها یا جزایر حوزه کارائیب در اقیانوس اطلس چند دهه‌ای است که برای مردم دنیا شناخته شده‌تر هستند. این جزایر که اغلب آنها تحت‌الحمایه بریتانیا، فرانسه و هلند می‌باشند، مدتی است که برنامه‌های اخذ شهروندی خود را از طریق سرمایه‌گذاری به افراد خارجی ارائه نموده‌اند. مدت زمان کم رسیدن به شهروندی این کشورها، هزینه معقول و از همه مهم‌تر پاسپورت با ارزش آنها، بسیاری از افراد را از سرتاسر دنیا و همچنین ایران برای اخذ تابعیت این کشورها ترغیب نموده است. اما برای سفر به اغلب این کشورها، شهروندان ایرانی نیاز به ویزا خواهند داشت. تنها کشوری در حوزه کارائیب که ایرانی‌ها را بدون ویزا به داخل کشور خود می‌پذیرد، کشور دومینیکا است. این کشور همچنین هدف بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی برای اخذ تابعیت دوم است. سایر جزایر این منطقه از اقیانوس اطلس برای ورود شهروندان ایرانی ویزا می‌خواهند.

بیشتر بخوانید: ویزای کشور دومینیکا

کشورهای بدون ویزا برای ایرانی‌ها در اقیانوسیه

قاره اقیانوسیه از دو کشور بزرگ و جزایر و مجمع‌الجزایرهای کوچک تشکیل شده است. استرالیا و نیوزیلند که دو کشور اصلی این قاره را تشکیل می‌دهند برای ورود شهروندان ایرانی سخت‌گیری زیادی را همواره انجام می‌دهند. با این حال برخی از جزایر کوچک در این قاره برای پذیرش ایرانی‌ها یا ویزا نمی‌خواهند و یا ویزای هنگام ورود صادر می‌کنند. سه جزیره کوچک کوک آیلندز، نیو (Niue) و میکرونزیا در قاره اقیانوسیه برای ورود شهروندان ایرانی نیاز به ویزا نخواهند داشت. جزایر پالائو، ساموآ و توالو نیز برای ایرانی‌ها ویزای هنگام ورود در فرودگاه صادر می‌کنند.

ایران به کدام کشورها ویزا نمی‌دهد

کشور ایران به تنها کشوری که در دنیا ویزا نمی‌دهد، کشور اسرائیل می‌باشد. جالب است بدانید که کشور ایران که در رتبه‌بندی ارزش پاسپورت‌ها در بین سایر کشورهای دنیا همیشه رتبه بسیار پایینی را دارد، برای ورود مسافران اغلب کشورهای دنیا به داخل خاک خود ویزا می‌خواهد. البته، شهروندان اکثر دنیا برای ورود به ایران باید ویزای الکترونیکی بگیرند و فرآیند اخذ این ویزا سخت و پیچیده نخواهد بود.

جمع بندی

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، می‌توان متوجه شد که قدرت سفر شهروندان ایرانی یا همان پاسپورت ایرانی در دنیا بسیار پایین است. ارزش پاسپورت ایرانی طی چند دهه اخیر همواره رو به سقوط بوده و دارندگان آن برای سفر به کشورهای دیگر دنیا، به خصوص کشورهای توریستی معتبر، همواره دچار مشکل بوده‌اند. به همین دلایل، در سال‌های اخیر تقاضا برای اخذ تابعیت یا پاسپورت دوم بین ایرانی‌ها رو به افزایش گذاشته است. با دارا بودن پاسپورت یکی از کشورهای کوچک دریای کارائیب، مانند دومینیکا، می‌توان به راحتی به حدود 140 کشور دنیا بدون ویزا سفر کرد. کشورهای حوزه شینگن و انگلستان جزو کشورهایی می‌باشند که با پاسپورت دومینیکا می‌توان بدون نیاز به ویزا وارد آنها شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *