پاسپورت‌ مصونیت در عصر جدید

پاسپورت دوم

در حالی که قدرت گذرنامه‌های معمولی در بحبوحه شیوع جهانی ویروس کرونا سقوط کرده است، بسیاری از کشورها به فکر نوع جدیدی از گذرنامه افتاده‌اند که نام آن را «پاسپورت مصونیت» گذاشته‌اند.

پاسپورت مصونیت چیست؟

این پاسپورت برای بیمارانی صادر می‌گردد که پس از ابتلا به ویروس کرونا جان سالم به در برده و درمان یافته‌اند. این پاسپورت به آنها اجازه آزادی از قرنطینه را می‌دهد. این آزادی شامل سفر داخل کشور، ارتباط با جامعه و رفتن سر کار می‌باشد. و نیز زمان سفر به خارج از کشور این پاسپورت جایگزین مدرک پاکی از کووید 19 خواهد شد که باید به مسئولان فرودگاه ارائه داد.

کشورهای انگلستان و استرالیا در حال بررسی استفاده از پاسپورت مصونیت هستند. در آینده، محتمل است که برای سفر به خارج از کشور باید هم پاسپورت معمولی همراه مسافر باشد تا شناسایی شود و هم پاسپورت مصونیت تا از سلامت او مطمئن شد. پیش از این، از «چیپ بیولوژیکی پاسپورت» (Biometric Passport Chip) که داخل آن اثر انگشت و گروه خونی دارنده‌اش را نگاه می‌دارد استفاده کرده‌ایم. به سادگی می‌توان نرم‌افزار این چیپ را ارتقاء داد تا اطلاعات بیماری مسافر نیز به آن اضافه گردد. با این کار، دو پاسپورت دیگر نیاز نیست و همان یکی کافیست.

بیشتر بخوانید: خرید پاسپورت ارزان

مشکلات پاسپورت مصونیت در حال حاضر

در حالی که ایده پاسپورت مصونیت می‌تواند بسیار جالب‌توجه باشد، کارشناسان به عدم استفاده از آن تا تکمیل تحقیقات هشدار داده‌اند. در کشورایتالیا، تا به حال از چندین هزار بیماری که بهبود یافته‌اند تست آنتی-بادی گرفته‌اند تا مصونیت مردم دیگر را افزایش دهند. دکتر باهارات پانخانیا، پزشک ارشد از دانشگاه اکستر در انگلستان، می‌گوید: «با احترام به تست مصونیت و صدور گواهی مصونیت، من پیشنهاد می‌دهم مواظب باشید. کووید 19 متعلق به همان خانواده‌ای است که ویروس معمولی سرماخوردگی در آن قرار دارد. آلودگی به ویروس سرماخوردگی عادی مصونیت زیادی تولید نخواهد کرد و این مصونیت معمولاً کوتاه‌مدت بوده و حدود 3 ماه بیشتر دوام نخواهد آورد. ما هنوز نمی‌دانیم مصونیت به کووید 19 چه مدت طول خواهد کشید. بنابراین، بسیار مهم است که تا پایان تحقیقات از مصونیت کامل حرفی به میان نیاوریم.»

این شیوع جهانی درس‌های بسیار به ما داده است. آشکار است که تمامی قوانین اخذ شهروندی و مهاجرت در بسیار از کشورها سخت‌گیرانه‌تر اعمال خواهد شد و گواهی سلامت از مدارک اجباری به حساب خواهد آمد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *