سرمایه گذاری در دومینیکا

مقدمه

سالیان زیادی می‌گذرد از زمانی که بسیاری از افرد ثروتمند در سرتاسر دنیا به دلایل گوناگون و منطقی دارایی خود را در کشور دیگری غیر از زادگاه خود سرمایه‌گذاری می‌کنند.

برای مهاجرت به یک کشور دیگر و یا اخذ پاسپورت و شهروندی یک کشور، در حال حاضر بهترین گزینه اخذ اقامت از طریق سرمایه‌گذاری می‌باشد. بسیاری از سرمایه‌گذاران از سرتاسر دنیا به دلایل مختلف برای زندگی، کار یا حتی آزادی در سفر کردن‌شان اقامت و در نهایت پاسپورت کشوری دیگر را از طریق گذاشتن سرمایه خود در آن کشور برای خود و خانواده‌شان کسب می‌کنند.

همواره، کشورهایی که برنامه‌های اقامتی از طریق سرمایه‌گذاری را ارائه می‌دهند بسته به نیاز آن کشورها متفاوت است. برخی از این کشورها فقط چند سال چنین برنامه‌هایی را اجرا کرده و سپس متوقف می‌کنند. در حال حاضر، در سال 2021، همچنان کشورهایی وجود دارند که شهروندی خود را به افراد خارجی می‌دهند که با شرایط و ضوابط مشخصی در آن کشور سرمایه‌گذاری نمایند. این کشورها اغلب در قاره اروپا و آمریکا، به خصوص در حوزه کارائیب، به چشم می‌خورند.

 

معرفی دومینیکا

            جزیره کوچک و زیبای دومینیکا واقع در حوزه کارائیب، با سواحل شنی چشم‌نواز، کوه‌های سرسبز، جنگل‌های گرمسیری شگفت‌انگیز و محلی برای ورزش‌های آبی و پیاده‌روی آماده جذب سرمایه‌گذارانی است که قصد گرفتن پاسپورت دوم خود را دارند.

مردم این کشور با ملیت‌های متفاوتی از قبیل انگلیسی، فرانسوی و بومی در کنار هم زندگی می‌کنند. دومینیکا تنها جزیره‌ای در کارائیب است که هنوز افراد بومی پیش از کشف آمریکا توسط کریسف کلمب که «کالیناگو» نام دارند، در آن سکونت دارند. جمعیت این جزیره حدود 73000 نفر می‌باشد.

از لحاظ سیاسی و اقتصادی، این جزیره وضعیت پایداری را همواره تجربه کرده است. به همین دلیل دومینیکا محلی امن برای سرمایه‌گذاران خارجی می‌باشد. رژیم سیاسی این کشور دموکراسی پارلمانی بوده و رییس‌جمهور به طور مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شود. در زمینه اقتصاد، دومینیکا کاملاً به گردشگری، کشاورزی و اخذ مالیات و در نهایت به سرمایه‌گذاری خارجی وابسته است.

 

روش های سرمایه گذاری در دومینیکا

کشور دومینیکا با اعطای پاسپورت دوم، تابعیت اصلی متقاضیان را همچنان به رسمیت می‌شناسد. کسب شهروندی دومینیکا، مانند بسیاری دیگر از کشورها از مسیرهای گوناگونی ممکن می‌باشد. با این حال، سریع‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای مهاجرت به دومینیکا و اخذ پاسپورت دوم در حال حاضر گزینه سرمایه‌گذاری در این جزیره زیبا می‌باشد. برنامه اخذ شهروندی دومینیکا از طریق سرمایه‌گذاری از سال 1993 راه‌اندازی شده است، و تا کنون متقاضیان بسیاری را از سرتاسر دنیا به خود جلب نموده است.

            برای اخذ شهروندی دومینیکا چندین مسیر وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌گردد:
  • اخذ پاسپورت دومینیکا از طریق خرید ملک

متقاضیان پاسپورت دومینیکا در صورت تمایل می‌توانند ملک و مستغلاتی را که دولت دومینیکا آن را تأیید نموده، با ارزش حداقل 200 هزار دلار آمریکا خریداری نمایند.

این ملک باید برای حداقل 3 سال توسط متقاضی خرید پاسپورت دومینیکا حفظ شود. در صورتی که ملک برای 5 سال فروخته نشود، همچنین می‌توان آن را در معرض فروش برای درخواست‌کننده دیگری جهت پاسپورت دومینیکا قرار داد.

  • اخذ پاسپورت از طریق اهدای پول

برای اخذ پاسپورت دوم دومینیکا می‌توان از طریق اهدای پول نیز اقدام نمود. بدیهی است که مبلغ پرداخت‌شده غیرقابل برگشت بوده و در اختیار دولت دومینیکا برای توسعه اقتصادی این جزیره قرار خواهد گرفت.

بنابراین، تفاوت اصلی اخذ پاسپورت دومینیکا از طریق خرید ملک و اهدای پول این می‌باشد که در صورت انتخاب گزینه خرید ملک سرمایه متقاضی حفظ شده و در آینده قابل بازگشت خواهد بود.

مراحل شهروندی دومینیکا از طریق سرمایه گذاری

            پس از انتخاب گزینه سرمایه‌گذاری از سوی متقاضی و تأیید شرایط از طرف وکیل، مدارک به صورت کامل جمع‌آوری و ترجمه می‌شوند. بعد از آن، فرم‌های اطلاعات شخصی و مالی سرمایه‌گذار و خانواده‌اش توسط وکیل تکمیل و آماده ارسال خواهند شد.

در قدم بعدی، سرمایه خرید ملک یا مبلغ اهدای پول به صورت حواله به وکلای مطمئن در دومینیکا ارسال و تأییدیه آن دریافت می‌گردد. پس از این مرحله، مدارک و رسید دریافتی از دومینیکا به صورت فیزیکی به آن کشور فرستاده شده تا بررسی روی پرونده آغاز شود.

مدت زمان بررسی درخواست تا پاسخ دولت دومینیکا به پرونده متقاضی حدوداً بین 4 تا 6 ماه طول خواهد کشید. در نهایت نیز در صورت قبول درخواست از سوی اداره مهاجرت دومینیکا پاسپورت متقاضی و خانواده او از طریق پست برای آنها ارسال خواهد شد.

 

 

مزایای سرمایه گذاری در دومینیکا

به طور کلی، دارا بودن شهروندی مضاعف از طریق سرمایه‌گذاری در هر کشوری از مزایای بسیار زیادی برخوردار بوده و دومینیکا مکانی خاص برای دریافت پاسپورت می‌باشد. سرمایه‌گذاری در کشور دومینیکا فرصت‌ها و تجربیات جدید زیادی را در اختیار شهروندان مهاجر خود قرار خواهد داد.

مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری دومینیکا موارد زیر می‌باشند:
  • معاف از مالیات در صورت عدم اقامت در دومینیکا: کشورهایی که اخذ مالیات در آنها بسیار کم یا صفر است در دنیا به «بهشت مالیاتی» معروف شده‌اند. سازمان‌های بین‌المللی اقتصادی هر ساله این بهشت‌های مالیاتی را بر اساس نرخ مالیات در این کشورها انتخاب و اعلام می‌کنند. طی سالیان اخیر، در صدر این بهشت‌های مالیاتی، کشورهای حوزه کارائیب قرار گرفته‌اند. دومنیکا، یکی از کشورهای این منطقه است که از سال 2020 یک بهشت مالیاتی به شمار می‌رود. مالیات دومنیکا در موارد سرمایه‌گذاری خارجی صفر است.
  • سفر به بیش از 140 کشور دنیا بدون اخذ ویزا: با توجه به متغیر بودن روابط و ضوابط کشورها با یکدیگر، تعداد مقصدهایی که بدون ویزا با هر گذرنامه‌ای می‌توان به آنها سفر کرد، هر سال متفاوت خواهد بود. در رتبه‌بندی اخیر پاسپورت‌های کشورهای دنیا، دومینیکا با کسب رتبه 37 و اجازه سفر به حدود 140 کشور بدون ویزا (یا ویزای فرودگاهی) نسبت به سال‌های گذشته در این آمار سیرصعودی داشته است. کشورهای حوزه شینگن (26 کشور)، انگلستان، هنگ‌کنگ و قبرس مهمترین مقصدهایی می‌باشند که با پاسپورت دومینیکا می‌توان بدون اخذ ویزا به آنها سفر کرد.
  • شمول همسر، فرزندان زیر ۳۰ سال و والدین در پرونده: اخذ شهروندی دومینیکا یک مهاجرت کاملاً خانوادگی می‌تواند باشد. در قوانین جدید اعلام شده از سوی دومینیکا در سال 2020، علاوه بر افراد درجه اول خانواده متقاضی اصلی یا همان سرمایه‌گذار، والدین و برادر و خواهر وی نیز می‌توانند در پرونده وی وارد شده و شهروندی دومینیکا را به دست آورند.
  • عدم نیاز به حضور فیزیکی در دومینیکا
  • عدم نیاز به مدرک تحصیلی
  • عدم نیاز به مدرک زبان یا هرگونه مدرک مهارتی
  • حفظ تابعیت اصلی سرمایه‌گذار
  • امکان اقامت کامل با برخورداری از تمام مزایای شهروندی از جمله حق داشتن کار

 

معایب سرمایه گذاری در دومینیکا

            مانند هر کشور دیگری، سرمایه‌گذاری در کشور دومینیکا نیز ممکن است مشکلات و معایبی برای هر سرمایه‌گذار خارجی نسبت به شرایط وی و خانواده‌اش در پی داشته باشد.

در بخش قبل از مزایای سرمایه‌گذاری در دومینیکا مواردی ذکر شد. با این حال، ممکن است برخی از این موارد برای یک سرمایه‌گذار خاص جزو معایب این انتقال سرمایه باشد. برای افرادی که می‌خواهند با سرمایه‌گذاری در یک کشور به آنجا نقل مکان کرده و با خانواده خود زندگی راحت و بی‌دغدغه‌ای را سپری کنند، شاید کشوری مانند دومینیکا گزینه مناسبی نباشد.

کشور یا بهتر بگوییم جزیره دومینیکا با مساحت کم و جمعیت قلیل خود نمی‌تواند مکان مناسبی برای زندگی آن دسته از افراد باشد که از مهاجرت هدف پیشرفت سریع و استفاده از امکانات پیشرفته را دارند.

در هر حال، شرایط خاص برنامه اخذ شهروندی دومینیکا از طریق سرمایه‌گذاری و زمان بررسی پرونده و مقدار هزینه‌ای که سرمایه‌گذار متقبل می‌شود، همچنان معایب این برنامه را نسبت به مزایای آن ناچیز نشان می‌دهد.

 

جمع بندی

با توجه به شرایط حال حاضر دنیا و عدم ثبات اقتصادی در بسیاری از کشورهای پیشرفته، بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال کشوری هستند که با کمترین هزینه بتوانند بیشترین مزایا را به دست آورند.

سرمایه‌گذاری در کشوری مانند دومینیکا علاوه بر مزایای اقتصادی و عدم پرداخت مالیات، بزرگترین دست‌آوردی را که برای سرمایه‌گذار و خانواده وی به ارمغان می‌آورد پاسپورت و شهروندی این کشور و در نتیجه سفر آزادانه به اکثر کشورهای دنیا است.

کشور دومینیکا به عنوان یک بهشت مالیاتی و همچنین با دارا بودن یک برنامه مهاجرتی به‌صرفه از لحاظ مالی می‌تواند بهترین گزینه جهت اخذ شهروندی دوم برای سرمایه‌گذاران ایرانی باشد. زمان اقدام تا کسب پاسپورت که فقط بین 4 تا 6 ماه طول می‌کشد نیز بسیاری را به سوی این برنامه مهاجرتی جلب کرده است.

 

شرکت حقوقی و مهاجرتی «EndVisa» با وکلای مجرب و همچنین تجربه‌ای چندین‌ ساله در امور سرمایه‌گذاری و مهاجرت، با قبول پرونده شما مطمئن‌ترین و سریع‌ترین مسیر را در راستای سرمایه‌گذاری و در نتیجه اخذ شهروندی دومینیکا برای شما خواهد پیمود.

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *