تشخیص یک «پیشنهاد شغلی» تقلبی از کانادا

کلاهبردان بهتر از هر فرد دیگری از موقعیت آسیب‌پذیر جویندگان کار در یک کشور دیگر آگاهی دارند، و در نتیجه می‌خواهند اطلاعات شخصی یا پول این افراد را با تضمین یک شغل در کشور کانادا از چنگ‌شان درآورند. اگر درگیر یکی از این کلاه‌برداری‌ها شده‌اید، تنها نیستید.

شیادی‌های آنلاین از آغاز شیوع همه‌گیری افزایش یافته است. اطلاعات منتشرشده از سوی «مرکز ضدکلاهبرداری کانادا» نشان می‌دهد که بیش از 68000 پرونده شکایت درباره کلاهبرداری آنلاین در سال 2021 گزارش شده است. میزان خسارت به این شاکیان بیش از 231 میلیون دلار تخمین زده شده است که این مقدار دو برابر بیشتر از سال 2020 می‌باشد.

آگاهی داشتن در این مورد بهترین دفاع در برابر این‌گونه شیادی‌ها است. علاوه بر مرکز ضدکلاهبرداری کانادا، «اداره کسب‌وکار کانادا» نیز یک سیستم پیگیری کلاهبرداری دارد که صورت‌حساب‌های پرونده‌های گزارش‌شده درباره این موارد را نگهداری می‌کند. در این مطلب، نکاتی را گردآوری کرده‌ایم که باعث می‌شود شما فریب پیشنهادهای شغلی جعلی را نخورده و بتوانید از یک پیشنهاد واقعی استفاده نمایید.

چگونه از پیشنهادهای شغلی تقلبی اجتناب کنیم

قانون عمومی در این مورد این است که اگر فکر می‌کنید این پیشنهاد شغلی مناسب شما به نظر می‌رسد، احتمالاً درست فکر کرده‌اید. اینجا برخی از سرنخ‌هایی که شاید نشان دهد که پیشنهاد شغلی در دست شما جعلی است، آورده شده:

  • اگر برای این پیشنهاد شغلی درخواست نداده‌اید، احتمالاً آن پیشنهاد واقعی نیست. پیشنهادهای شغلی تقلبی معمولاً بدون خواست شما صادر شده است. این پیشنهادها از شرکت‌هایی می‌آیند که درخواستی از سوی شما دریافت نکرده‌اند، برای شغلی که خبری از آن ندارید.
  • این کلاهبرداران ممکن است که یک حقوق بالا را در پیشنهاد خود ارائه دهند، و شرایط مبهمی را در قبال آن بخواهند که احتمالاً برای هر فردی می‌تواند مناسب باشد (سن بالای 18 سال، بدون تجربه شغلی و از این قبیل.) کلاهبرداران طوری این پیشنهادها را طراحی می‌کنند که فرد دریافت‌کننده را تحریک نماید تا مطمئن شود دیگر شغل مورد نظر خود را پیدا کرده و به جستجوی خود پایان دهد.
  • آدرس ایمیل صادرکننده پیشنهاد شغلی ممکن است مشکوک باشد- یا وجود خارجی نداشته باشد. صاحبان کسب‌وکارهای قانونی از سرویس‌های ارسال رایگان ایمیل مانند جی‌میل استفاده می‌کنند، اما اغلب اوقات شرکت‌های معتبر وبسایت مخصوص خود را داشته و از آدرس همان سایت ایمیل‌های خود را ارسال می‌نمایند. با این حال، آگاه باشید که کلاهبرداران توانایی این را دارند که با ربودن آدرس ایمیل شرکت‌های واقعی برای شما ایمیل جعلی ارسال کنند. در صورتی که به پیشنهاد شغلی ارسال‌شده از سوی یک شرکت واقعی مشکوک شدید، به آن ایمیل پاسخ نداده و با شخصی در آن شرکت تماس گرفته و مطمئن شوید آنها شما را برای یک فرصت شغلی خواسته‌اند. اگر در ایمیل رسیده به شما هیچ اطلاعات تماسی وجود نداشت، همان موقع دور آن را خط بکشید.
  • این استخدام‌کنندگان جعلی ممکن است از شما درخواست پول کنند تا یک پیشنهاد شغلی برای‌تان بگیرند. آنها شاید حتی یک چک بانکی به شما برای تضمین بدهند که جعلی باشد و نتوان آن را نقد کرد. به‌هیچ‌وجه برای یک پیشنهاد شغلی قانونی در کانادا مبلغی نباید پرداخت نمود یا تراکنش بانکی انجام داد.
  • کلاهبرداران از شما اطلاعات شخصی‌تان را درخواست می‌کنند، از قبیل آدرس منزل و شماره کارت ملی یا شماره بیمه شما را. در هیچ شرایطی اطلاعات شخصی خود را به این افراد ندهید، مگر این‌که به طور قانونی درخواست شده باشد. کارفرمایان واقعی تنها زمانی به شماره بیمه شما احتیاج خواهند داشت که استخدام شده باشید.

در آخر، با یک جستجوی ساده قبل از قبول هر پیشنهاد شغلی خیال خود را راحت کنید. هر لینکی را کلیک نکرده، یا چیزی را دانلود نکنید تا مطمئن شوید که با یک استخدام‌کننده قانونی در حال تعامل هستید. باید در انتظار پیغامی از سوی آنها باشید اگر که فرد مورد نظر خودتان هستید. پس از رسیدن پیغام، با یک جستجوی سریع شرکت ارسال‌کننده ایمیل را که خود را در آن به طور کامل معرفی نموده‌اند پیدا کرده و آنها را بسنجید.

در صورت شک به پیشنهاد شغلی ارسال شده، می‌توانید آن را به مرکز ضدکلاهبرداری کانادا و اداره کسب‌وکار این کشور گزارش کنید.

تشخیص یک پیشنهاد شغلی واقعی: تماس و ارائه درخواست

زمانی یک پیشنهاد شغلی واقعی دریافت می‌کنید که از شرکتی صادر شده که شما آن را می‌شناسید. همچنین برای آن درخواست داده‌اید، یا از طریق شبکه‌های دیگر خود را به آنها معرفی نموده‌اید.

«Linked-In» تخمین می‌زند که 85 درصد از شغل‌ها در کانادا از طریق شبکه‌های این‌چنینی پیدا می‌شوند. بنابراین، اگر فردی را در کانادا می‌شناسید از او راهنمایی بخواهید.

اگر در خاک کشور کانادا هستید، جهت جستجو برای خدمات کاریابی می‌توانید همچنین از پیشنهادهای شهرداری یا مراکز ایالت خود کمک بخواهید. اگر یک دانشجوی خارجی هستید، دانشگاه شما منابعی برای پیدا کردن شغل در اختیار خواهد داشت.

زمانی که به صورت آنلاین درخواست می‌دهید، سعی کنید که تقاضانامه خود را به صورت مستقیم به خود وبسایت شرکت مورد نظر ارسال نمایید. همچنین می‌توانید مراجعی را پیدا کنید که به طور اختصاصی برای پیدا کردن شغل به تازه‌واردان به کشور کانادا خدمات می‌دهند. «اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا» (IRCC) در وبسایت خود خدماتی مبنی بر ارائه شغل و توافقنامه شغلی را به صورت رایگان ارائه می‌دهد که هم برای افراد داخل و هم افراد خارج از کانادا کاربرد خواهد داشت. به علاوه، کشور کانادا دارای یک وبسایت اطلاعات شغلی می‌باشد که کارفرماهای کانادایی از طریق آن می‌توانند افراد مورد نظر خود را پیدا کنند.

راه دیگر، جستجو در وبسایت‌های ایالتی داخل کانادا است که در پروژه «برنامه مهاجرت آتلانتیک» (AIP) مشارکت داشته تا برای افراد جویای کار خارجی از بین کارفرمایان خارجی مورد مناسب را پیدا کند. وبسایت‌های مشابه مطمئن دیگری نیز مخصوص به هر استان کانادا جهت یافتن یک شغل قانونی وجود دارند که به یاری متقاضی بیاید.

مطمئن شوید وقتی برای شغلی درخواست می‌دهید، یک نامه معرفی و یک رزومه به سبک کشور کانادا همراه درخواست خود ارسال نمایید. رزومه مناسب برای این کار معمولاً دارای مشخصات فردی کمتری نسبت به رزومه درخواستی سایر کشورها می‌باشد. تقاضانامه خود را مناسب با شغل مورد نظرتان هماهنگ کنید. تمامی جزئیات شغل پیشنهادشده را با دقت مطالعه کرده و به مدیر منابع انسانی شرکت مدنظرتان توضیح دهید که چرا برای این شغل مناسب هستید و مزایای وجودتان برای این موقعیت کاری چیست.

در نهایت، دیگر فقط می‌ماند ارسال درخواست. کارفرمایان جدای درخواستی که شما می‌دهید دلایل بسیاری دیگر برای استخدام یک متقاضی شغلی دارند. حتی اگر مطمئن نیستید که شرایط کافی برای شغل پیشنهادی را دارید، درخواست خود را بفرستید که ضرری نخواهد داشت.

 

 

    

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *