اخذ شهروندی امارات

اخذ شهروندی امارات

برنامه جدید اخذ شهروندی امارات

در آخرین نمونه از اقدامات کشور امارات متحدة عربی در راستای قرارداد کشورهای عربی حوزة خلیج فارس برای اقدامات عملی جهت رشد و توسعه از طریق نوآوری سیاست‌های پویا، نخست وزیر این کشور، شیخ محمد بن رشید آل مکتوم، یا همان شیخ دبی و معاون وی به تازگی اعلام نمودند که یک سری اصلاحات قانونی را به تصویب رسانده‌اند تا اجازه دهد تابعیت امارات به «سرمایه‌گذاران، استعدادهای نخبه، و نیز متخصصان علوم، پزشکان، مهندسان، هنرمندان، نویسندگان و خانواده‌شان» اعطا شود.

از لحاظ تاریخی، کشورهای حوزة خلیج فارس به طور آشکاری از پذیرفتن افراد خارجی برای اخذ اقامت کشورهای‌شان سر باز می‌زدند، از اعطای شهروندی حرفی در میان نبود، همچنین به آنها اجازه نمی‌دادند تا بیزینس یا ملک شخصی خود را داشته باشند. طی سالیان اخیر، تغییراتی اساسی در راستای این اصلاحات دیده شده است، به خصوص در عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی که آخرین آنها یعنی امارات، از پیش برنامه محبوب ویزای طلایی خود را اجرایی نموده و اخیراً اجازه داده است تا افراد خارجی بتوانند در این کشور به طور کامل صاحب شرکت و بیزینس خود باشند.

راه های اخذ شهروندی امارات

طی یک اظهار نظر رسمی که به تازگی در پایگاه خبری معتبری منتشر شده است، جزئیات تازه‌ای درباره شرایط جدید برای کسب شهروندی کشور امارات تحت اصلاحات قوانین ارائه شد.

سرمایه‌گذاران:

  • می‌بایست دارای یک ملک در کشور امارات متحده عربی باشند (به حداقل ارزش ملک اشاره‌ای نشده است)؛

دکترها و متخصصین:

  • باید در یک «رشته علمی خاص تخصص داشته باشند که مورد نیاز کشور امارات است»؛
  • باید «مقاله و تحقیق علمی مورد تأیید و منتشر شده بر روی موضوعات منحصر به فرد» در رزومه خود داشته باشند؛
  • باید تجربه عملی آنها کمتر از 10 سال نباشد؛
  • و می‌بایست عضو یک سازمان معتبر در حوزه تخصصی خود باشند.

دانشمندها:

  • باید در زمینه تحقیق و پژوهش در یک دانشگاه یا یک مرکز تحقیقی خصوصی مشغول یه کار باشند؛
  • باید تجربه عملی آنها کمتر از 10 سال نباشد؛
  • باید در زمینه‌های علمی کوشا و فعال باشند، مانند برنده شدن یک جایزه علمی معتبر یا کسب سرمایه قابل توجهی از یک سرمایه‌گذار دولتی یا خصوصی جهت انجام تحقیقات خود طی 10 سال گذشته؛
  • می‌بایست یک معرفی‌نامه معتبر از یک مؤسسه علمی تأیید شده در کشور امارات اخذ نمایند.

مخترعان:

  • باید یک یا چند ثبت اختراع داشته باشند که توسط وزیر اقتصاد کشور یا هر سازمان بین‌المللی معتبر دیگری مورد تأیید قرار گرفته باشد.
  • می‌بایست یک معرفی‌نامة از وزیر اقتصاد اخذ نمایند.

فرهیختگان:

  • «از قبیل روشنفکران و هنرمندان، افرادی که در کار خود در زمینه‌های فرهنگی پیشرو بوده و از جشنواره‌های بین‌المللی یک یا چند جایزه کسب کرده باشند.»
  • آنها باید یک معرفی‌نامة معتبر از سازمان‌های مربوط به زمینة تخصصی خود دریافت کنند.

این اظهارنامة جدید دولت امارات بعد از این شرایط عنوان می‌کند که در صورت اخذ شهروندی امارات، این دسته از متقاضیان، ملیت اصلی خود را از دست نداده و اعضای درجه اول خانوادة متقاضی نیز واجد شرایط اخذ تابعیت می‌باشند. همچنین برای گرفتن تابعیت امارات سوگند وفاداری به کشور اجباری است؛ و در نهایت، تابعیت این افراد در صورتی که ضوابط و مقررات تعیین شده را رعایت نکنند می‌تواند فسخ و باطل گردد.

برنامه جدید شهروندی امارات

تابعیت امارات بسته به صلاحدید

در نگاه اول، این سیاست جدید دولت امارات همان معنایی را نمی‌دهد که اخذ تابعیت از طریق سرمایه‌گذاری در سایر کشورها معنی کرده‌اند. در همین راستا، شرایط این برنامه (حداقل تا اینجا که اعلام شده است) به اندازة کافی جزئیات نداشته و مشخص نیست؛ توجه کنید تنها شرط لازم برای اخذ تابعیت از طریق سرمایه‌گذاری این است که سرمایه‌گذاران باید صاحب ملکی در این کشور شوند، بدون این که ارزش این ملک تعیین شده باشد. به طور حتم، باید تعیین شود «یک زمینة علمی منحصر به فرد»، «مشارکت علمی قابل توجه» یا «سرمایة اخذ شده از یک سازمان» به طور مشخص چه معنایی دارد. این اظهارات رسمی از سوی دولت امارات، در ادامه، روشن می‌سازد که اعطای تابعیت بر اساس موارد غیر قطعی به افراد داده خواهد شد:

«کسب شهروندی امارات از بین نامزدهای انتخابی از طریق دادگاه‌های شیخ‌نشین‌ها، انجمن‌های اجرایی و اعضای هیئت دولت»

چیزی که کشور امارات در برنامه‌ریزی خود برای اعطای شهروندی مشخص می‌کند بیشتر قابل مقایسه است با کسب شهروندی از طریق بررسی صلاحیت یا شایسته‌سالاری متقاضیان. یک خصیصة معمول از قوانین اعطای ملیت در بسیاری از کشورهای دیگر دنیا که برای شاخه‌های اجرایی و مقننة یک دولت اختصاص دارد تا بر اساس حقی که دارند به هر فرد خارجی که به تخصص او احتیاج است شهروندی کشور اعطا شود. در مورد کشور امارات، البته، هیچ شرایط مرسوم کسب شهروندی وجود نداشته تا مورد استثنا قرار گیرد، زیرا از ابتدا مسیر مشخصی برای رسیدن به ملیت امارات وجود نداشت.

شروط اعطای شهروندی بر اساس صلاحدید در یک کشور، معمولاً، به طور گسترده‌ای معین می‌کند که چه دسته‌ای از متقاضیان می‌توانند از طریق موارد استثنا به تابعیت آن کشور درآیند. اگرچه، دولت امارات شرایط کنجکاوی‌برانگیزی را برای برنامه خود منتشر نموده است، سیاست خود را در این برنامه کمتر مشخص کرده است، نسبت به برنامه‌های کشورهای دیگری از قبیل مالتا در اروپا.

در مورد این برنامه جدید، اطلاعات بیشتری بر اساس شرایط جزئی و دقیق‌تر (مثلاً مقدار سرمایه برای سرمایه‌گذاری)، فرآیند بررسی پرونده و سازمان‌های تأیید کننده مورد احتیاج است. نه تنها برای بررسی دارا بودن شرایط اخذ شهروندی امارات بلکه برای دانستن این که ما باید آیا آن را یک «برنامه واقعی اخذ شهروندی» بدانیم یا خیر.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *