,

اجرای قوانین جدید اقامتی آلمان – ژانویه 2023

مهاجرت به آلمان

قوانین بحث‌برانگیز جدید در مورد حق کسب اقامت آلمان که باعث می‌شود مهاجران داخل کشور و آن‌هایی که به این کشور وارد می‌شوند بتوانند به‌طور قانونی اجازه اقامت بگیرند، از اول ژانویه ۲۰۲۳ اجرایی شد.

این قانون جدید که اواخر سال گذشته میلادی به تصویب مجلس فدرال آلمان رسید، به حدود ۱۴۰هزار خارجی که اکنون در خاک آلمان در وضعیت انتظار به‌سر می‌برند، اجازه خواهد داد شرایط لازم برای ۱۸ ماه اقامت قانونی در این کشور را کسب نمایند.

وزیر کشور آلمان طی اظهاراتی گفت: «افرادی که به مدت ۵ سال تا تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ درون خاک آلمان بوده‌اند، در صورت نداشتن جرایم قضایی، از مزایای این قانون بهره خواهند برد.»

تا اواخر اکتبر سال ۲۰۲۲، حدود ۲۵۰هزار فرد خارجی بلاتکلیف در خاک آلمان سرشماری شده بودند که از این میان، حدود ۱۴۰هزار نفر بیش از ۵ سال در این کشور اقامت داشته بودند.

وزیر کشور آلمان در ادامه توضیح داد که کشور متبوعش با تصویب این قانون در پی آن است که به افراد خارجی بلاتکلیفی که با جامعه آلمان یکی شده‌اند، شانس مناسبی داده بشود‌. از دیگر قوانین مهاجرتی تصویب‌شده در همین مورد، اجازه اقامت به افراد خارجی زیر ۲۷ سال است که شرط کسب اقامت قانونی از ۴ سال حضور در خاک آلمان در حالت انتظار، به ۳ سال کاهش یافته است.

از طرف دیگر، قانون مهاجرتی نیروی متخصص که برای مدتی محدود به اجرا درآمده بود، حالا قرار است به‌صورت دایمی اجرا شود و این موضوع آلمان را به یکی از مقاصد اصلی نیروی کار متخصص خارجی در اروپا تبدیل خواهد کرد. این نیروهای کار خارجی خواهند توانست خانواده خود را نیز به کشور آلمان آورند، بدون اجبار به این‌که اعضای خانواده‌شان زبان آلمانی یاد بگیرند و یا مدرک خاصی داشته باشند.

دولت فدرال آلمان همچنین امکان دسترسی پناهجویان داخل کشور را به دوره‌های آموزشی فردی و مهارت زبان تسهیل کرده و بدون توجه به تابعیت این افراد و تاریخ ورودشان به آلمان، چنین امکاناتی را برایشان فراهم می‌آورد‌.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *