آخرین وضعیت لغو برنامه اخذ شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری در قبرس و مالتا

زمانی که دولت قبرس برنامه اخذ شهروندی کشور خود را از طریق سرمایه‌گذاری برای افراد خارجی در نوامبر سال گذشته به طور ناگهانی لغو کرد، 1413 درخواست (نیمی از آن شامل درخواست‌های متقاضیان اصلی و نیمی دیگر مربوط به خانواده آنها) مانده بود که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته بودند. در حالی که راستی آزمایی مراحل مربوط به بررسی پرونده متقاضیان، بر اساس شواهد مشکوک در درخواست برخی متقاضیان، باعث انقضای این برنامه شده بود، دولت مستقر در نیکوزیا اشاره داشت که پرونده‌های ارسالی تا زمان اعلام لغو برنامه را با خوش‌بینی بررسی خواهد کرد و پاسخ آن را به متقضیان اعلام خواهد نمود. با این حال کمیسیون اتحادیه اروپا در این مورد به کشور قبرس اعتراض کرد.

مراحل بررسی درخواست‌های در حال انتظار حالا پایان یافته و طبق اظهارات وزیر کشور قبرس در پارلمان این کشور و بر اساس درصد بودجه مشخص شده برای سال 2022، اعلام کرده که تنها 390 پرونده از آن 1413 درخواست مورد تأیید قرار گرفته است. روزنامه «سایپروس میل» این میزان را 27.6 درصد از تمامی درخواست‌ها برآورد نموده است.

تصمیم وزیر کشور قبرس برای خاتمه بررسی پرونده‌های در حال انتظار پس از لغو این برنامه پاسخی کنایه‌دار به کمیسیون اروپا است، که در اکتبر سال گذشته پرونده‌ای قضایی را بر علیه برنامه‌های اخذ شهروندی دو کشور قبرس و مالتا به جریان انداخت. در ماه جون، کمیسیون طی بیانیه‌ای اعلام نمود که تصمیم کشور قبرس در ادامه بررسی پرونده‌های مهاجرتی یک تخلف قضایی به حساب می‌آید:

«در حالی که قبرس برنامه مهاجرتی خود را لغو نموده و درخواست‌های جدید را از اول نوامبر 2020 نپذیرفته است، درخواست‌های در حال انتظار را همچنان بررسی می‌کند. بنا بر این، کمیسیون قضایی اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است تا قدم بعدی را بر علیه کشور قبرس با اعلام نگرانی خود بردارد. این کمیسیون منتظر است که پاسخ نگرانی‌های خود را با دریافت یک نامه رسمی از سوی مقامات این کشور برطرف سازد.»

 

هر دو کشور قبرس و مالتا در انتظار پاسخ از سوی کمیسیون

کمیسیون اروپا به کشور قبرس دو ماه زمان داد تا موضع رسمی خود را درباره این نگرانی‌ها اعلام نماید، درست چند روز پیش از مهلت قانونی داده شده برای لغو برنامه مهاجرتی خود. پاسخ کمیسیون به دلایل قبرس برای ادامه بررسی پرونده‌ها می‌تواند به دو صورت ارائه شود: ممکن است کمیسیون دلایل قبرس را بپذیرد، یا رد کند و شکایت خود را به دادگاه عالی اروپا ارجاع دهد.

وزیر کشور قبرس در پاسخ به این بیانیه به اعضای مالی کمیسیون جواب داد: «ما تمامی توضیحاتی که لازم بود ارائه دهیم را اعلام نموده‌ایم و توقع داریم پاسخ کمیسیون را در هفته‌های آتی دریافت کنیم.»

در حالی که قبرس به مرحله ارائه پاسخ منطقی به کمیسیون اروپا رسیده است، مالتا دومین نامه رسمی را دریافت نموده که در آن کمیسیون اروپا نگرانی‌های بیشتر خود را درباره برنامه جدید اخذ شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری در آن کشور را ارائه کرده است. مالتا به این دومین نامه رسمی کمیسیون در ماه اکتبر پاسخ داد و هنوز منتظر جواب کمیسیون است. در سفری کوتاه از سوی مدیر اجرایی کمیسیون اروپا از کشور مالتا در ماه سپتامبر، وی اظهار کرد که برنامه جدید مهاجرتی مالتا «باید پایان یابد».

اگر کمیسیون اروپا دومین پاسخ مالتا را نیز به نامه رسمی خود نپذیرد، در قدم بعدی دلایل قانع‌کننده‌ای از این کشور مطالبه خواهد کرد، یعنی همان مرحله‌ای که در حال حاضر کشور قبرس در آن قرار دارد. در صورتی که کمیسیون اروپا از پاسخ‌های هر دو کشور راضی نباشد، به طور حتم هر دو کشور را به دادگاه عالی اروپا خواهد کشاند.

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *