,

رشد چهاربرابری درخواست برای اخذ «دلچه ویزا»؛ ویزای طلایی ایتالیا

ویزای سرمایه‌گذاری ایتالیا یا همان «دلچه ویزا» (Dolce Visa)، که از ابتدای سال 2018 اجرایی شده است، در سال 2021 با رشد حیرت‌انگیزی در ارسال درخواست نسبت به سال 2020 از سوی متقاضیان روبه‌رو بوده است. در اولین آمار منتشرشده از این سال، وزیر اقتصاد ایتالیا اعلام نمود که دولت ایتالیا 40 درخواست دریافت نموده که این مقدار برای سال 2020 فقط 11 تقاضا و برای سال 2019 نیز 6 درخواست بوده است. این مقام دولتی افزود که از ابتدای این برنامه در سال 2018، تعداد 64 درخواست صورت پذیرفته و 50 پرونده از این میان مورد تأیید قرار گرفته است.

استقبال زیاد از برنامه ویزای طلایی ایتالیا، به این دلیل است که از ماه می 2020، گزینه‌های بیشتر و مناسب‌تری در دسترس سرمایه‌گذاران خارجی جهت اخذ اقامت کشور ایتالیا قرار گرفت. میزان هزینه در دو گزینه جدید حدوداً نیمی از مبلغ برای گزینه‌های پیشین بود. در عین حال، دلیل دیگر برای تقاضای بیشتر این ویزای اقامتی شاید بازگردد به اعلام این مورد که معافیت از حضور فیزیکی اجباری سرمایه‌گذار در مورد دارنده‌های اقامت ایتالیا اعمال خواهد شد.  قانون قبلی، سرمایه‌گذار را مجبور می‌کرد تا برای حفظ اقامت خود اکثر روزهای یک سال را در خاک ایتالیا حضور داشته باشد. البته، این معافیت از حضور فیزیکی تنها برای اقامت از طریق سرمایه‌گذاری اعمال شده و سایر مسیرهای اقامتی را شامل نمی‌گردد.

در واقعیت، این تغییر قانونی باعث می‌شود که حضور فیزیکی متقاضی ویزای طلایی ایتالیا، طی مدت اقامت خود، به صفر روز برسد. این موضوع باعث خواهد شد که برنامه اقامتی ایتالیا- بین برنامه‌های مشابه دیگر کشورهای اروپایی- برای متقاضیان آن از همه سهل‌تر به نظر برسد. به علاوه، مزیت مهم دیگر ویزای طلایی ایتالیا که از دسامبر 2020 تعیین شد، این است که می‌توان سرمایه‌گذاری را به عنوان یک شرکت انجام داد، نه لزوماً به عنوان یک شخص حقیقی که باعث کاهش ریسک در سرمایه‌گذاری خواهد شد.

برای اخذ ویزای طلایی ایتالیا، چهار گزینه در دسترس سرمایه‌گذار خارجی قرار دارد که با انتخاب یکی از آنها می‌تواند اقامت این کشور را کسب نماید:

  • سرمایه‌گذاری در سهام دولتی ایتالیا با حداقل مبلغ 2 میلیون یورو؛
  • اهدای حداقل 1 میلیون یورو در راستای اجرای پروژه‌های دولتی منتخب دولت ایتالیا:
  • خرید سهام خصوصی به ارزش حداقل 500 هزار یورو؛
  • سرمایه‌گذاری در بخش استارت‌آپ‌های تازه‌تأسیس با هزینه حداقل 250 هزار یورو در ایتالیا.

در آخرین آمار منتشرشده از سوی دولت ایتالیا، از بین 64 درخواست واصله، 43 متقاضی خواهان خرید سهام یک شرکت در این کشور بوده و به صورت حقیقی اقدام به سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. این موضوع با این حال اتفاق افتاده است که مبلغ 500 هزار یورویی این گزینه دوبرابر بیشتر از انتخاب سرمایه‌گذاری در یک استارت‌آپ به صورت شخصی است.

توزیع سرمایه‌گذاران خارجی برای درخواست ویزای طلایی ایتالیا، نسبت به درخواست‌ها برای دیگر کشورهای اروپایی، متفاوت است. حداقل 41 درصد از درخواست‌ها از سوی کشورهای انگلوساکسون (بریتانیا، آمریکا و کانادا) انجام پذیرفته است. در حالی که شهروندان آمریکایی و روسی هر کدام فقط 14 پرونده ثبت نموده‌اند، بریتانیایی‌ها 11 درصد از کل درخواست‌ها و شهروندان کانادا 8 درصد از این تعداد را تشکیل داده‌اند. چینی‌ها پس از کانادایی‌ها قرار دارند که 8 درصد درخواست‌ها، یعنی  از هر 20 تقاضا یک درخواست را شامل می‌گردند.

از لحاظ انتخاب محل جغرافیایی برای سرمایه‌گذاری در کشور ایتالیا نیز می‌توان این‌طور مشاهده نمود که سرمایه‌گذاران خارجی معمولاً مناطق پویای اقتصادی این کشور مانند حوزه شهر میلان را برای اقامت انتخاب می‌کنند.

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *