رتبه بندی پاسپورت های جهان 2021

معتبرترین پاسپورت جهان 2021

اگر به دنبال اخذ پاسپورت دوم هستید بد نیست حتما نگاهی به لیست رتبه بندی پاسپورت های جهان 2021 بی اندازید. از ابتدای قرن بیست‌ویکم، و از سال‌های ابتدایی دهة 2000 میلادی، به دلیل افزایش مهاجرت از سرتاسر دنیا، این موضوع که اخذ پاسپورت کدام کشور ارزش بالاتری برای فرد مهاجر دارد، اهمیت بیشتری پیدا کرد. چندین مؤسسة مهاجرتی دنیا طی سالیان اخیر بر اساس معیارهایی مشخص، رتبه‌بندی پاسپورت‌های تمامی کشورهای دنیا را آغاز نمودند که دو شرکت معتبر از بین آنها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. ابتدا شرکت هنلی (Henley) از سال 2006 این رتبه‌بندی را اعلام کرد و سپس در سال 2014، شرکت آرتون (Arton) نیز به آن پیوست. تفاوت عمده این دو نوع رتبه بندی برای تشخیص معتبرترین پاسپورت جهان 2021، تعداد کشورهایی است که هر کدام از این دو مؤسسه به رسمیت می‌شناسند. شرکت آرتون، 193 کشور عضو سازمان ملل را همراه با 6 منطقة خودمختار از قبیل موناکو و تایوان را تنها به رسمیت شناخته که مجموع آنها 199 رتبه خواهد داشت. اما شرکت هنلی تمامی کشورهای موجود در دنیا که 227 کشور می‌باشند را مورد بررسی قرار می‌دهد، که 28 کشور بیش از رتبه‌بندی شرکت آرتون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جدول ارزش پاسپورت کشورها

رتبه بندی ارزش پاسپورت‌های دنیا چند دهه بیشتر نیست که انجام می‌گردد. شرکت‌های مختلفی این رتبه بندی را به صورت سالیانه انجام می‌دهند. اما دو شرکت معتبر هنلی و آرتون هستند که مرجع اصلی رده بندی قوی ترین پاسپورت‌های دنیا به حساب می‌آیند. شرکت هنلی از سال 2006 این رتبه‌ بندی را آغاز نموده است. این شرکت 199 پاسپورت مختلف را از کشورهای سرتاسر دنیا زیر نظر گرفته و نسبت به 227 مقصد در دنیا مورد ارزیابی قرار می‌دهد. با سفر شهروند هر کشور بدون ویزا به یک مقصد خاص، شرکت هنلی به پاسپورت آن کشور امتیاز مثبت خواهد داد. منبع مورد بررسی هنلی «یاتا» (IATA) یا همان سازمان بین‌المللی حمل و نقل هوایی می‌باشد.

جدول ذیل آخرین رتبه بندی شرکت هنلی را که در سال 2021 انجام گرفته است، نشان می‌دهد. در این جدول، رتبه کشورها و همچنین تعداد مقاصد بدون ویزای هر کشور مشخص شده است. این جدول هر ساله توسط شرکت هنلی و نیز با اندک تفاوتی توسط شرکت آرتون انتشار می‌باید.

جدول رتبه پاسپورت کشورها

قوی ‌ترین کشور جهان در سال 2021

انتخاب قوی ‌ترین کشور جهان را معیارهای متفاوتی مشخص خواهند کرد. هر سال بر طبق آمارهای منتشر شده از سوی کشورهای مختلف درباره وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مربوط به خودشان، سازمان‌های زیادی هستند که بر اساس آنها این کشورها را رتبه‌ بندی خواهند کرد. قوی‌ترین کشور دنیا در قرن حاضر کشوری است که از لحاظ نظامی و اقتصادی بتواند آمار مناسب‌تری را نسبت به کشورهای دیگر دنیا ارائه دهد. البته سیاست خارجی، نظام اجتماعی و رعایت حقوق بشر نیز در این رتبه ‌بندی سهم زیادی خواهد داشت. با این حال، همچنان قدرت نظامی و اقتصادی حرف اول را در قدرت یک کشور خواهند زد.

در سال 2021، ایالات متحده آمریکا مانند سال‌های گذشته به عنوان قوی ‌ترین کشور دنیا معرفی شده است. روسیه و چین نیز در رده‌های بعدی قرار دارند. کشور ایران نیز با انتخاب این معیارها در رده 13 دنیا و بعد از کشور کانادا قرار گرفته است.  با این حال، همچنان ارزش پاسپورت یک کشور نیز می‌تواند معیاری از قدرت آن کشور در دنیا به حساب آید. به این دلیل که ارزش پاسپورت هر کشوری به طور مستقیم بستگی به شرایط کلی و عمومی آن کشور دارد. هر کشوری که در صدر قوی‌ ترین پاسپورت‌های دنیا قرار می‌گیرد، بدین معنا است که شهروندان آن کشور از همه لحاظ در کشور خود بهترین امکانات را داشته و با سفر به هر کشوری به صورت آزادانه به کشور خود باز خواهند گشت.

معتبرترین پاسپورت جهان 2021

در سال 2021 و طی آخرین رتبه‌بندی اعلام شده با ارزش‌ترین پاسپورت‌های دنیا، معتبرترین پاسپورت جهان 2021 پاسپورت کشور ژاپن است که در صدر جدول این رتبه‌بندی قرار دارد.این قدرت و اعتبار دو سال پیاپی است که ادامه دارد. بنابراین ژاپن با ارزش ترین پاسپورت دنیا 2021 را دارد. شهروندان این کشور بدون اخذ ویزا می‌توانند به 193 کشور سفر کنند. این تعداد در سال گذشته 191 مقصد بود. بدین ترتیب، شهروندان ژاپنی می‌توانند نسبت به شهروندان افغانستان که در انتهای این رده‌بندی قرار گرفته است، به 167 کشور بیشتر بدون ویزا سفر کنند.

با مشاهده رتبه بندی پاسپورت های جهان 2021 در چند سال اخیر، و شیوع پاندمی کووید-19 در دو سال اخیر، نه تنها تغییرات ناچیزی در رتبه‌بندی معتبرترین پاسپورت جهان 2021 مشاهده شده است بلکه اکثر کشورهای بالای جدول رده‌بندی به تعداد مقصدهای قابل سفر خود بدون ویزا نیز اضافه نموده‌اند. به طور ضمنی می‌توان این طور نتیجه گرفت که همچنان ارزش پاسپورت یک کشور و سفر آزادانه به نقاط مختلف دنیا یک مزیت غیر قابل انکار برای آن کشور، حتی در دوران محدودیت سفر، به حساب آمده و درخواست برای اخذ پاسپورت این کشورها با شرایط کنونی نیز در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید: پاسپورت دومینیکا چیست؟

10 تا از با ارزش ترین پاسپورت دنیا 2021

همان طور که در قسمت قبل ذکر شد، پاسپورت ژاپن مانند دو سال قبل رتبه اول را رتبه بندی پاسپورت های جهان 2021 به دست آورد و با ارزش ترین پاسپورت دنیا شد. با این تفاوت که دو کشور دیگر نیز به مقصدهای بدون ویزای پاسپورت آن اضافه شد. سنگاپور نیز همچنان، مانند سال 2020، رتبه دوم خود را حفظ نمود. شهروندان سنگاپور در سال 2021 می توانند بدون نیاز به ویزا به 192 کشور سفر نمایند. این تعداد در سال گذشته 190 کشور بود که مانند ژاپن در سال جاری 2 کشور به آن اضافه شده است.  مانند سال 2020، کشورهای کره جنوبی و آلمان مجدداً رتبه سوم با ارزش‌ترین پاسپورت دنیا را در کنار هم کسب نموده‌اند. این دو کشور نیز مانند ژاپن و سنگاپور تعداد مقصدهای بدون ویزای خود را در سال جاری 2 کشور افزایش داده و از 189 کشور به 191 کشور رسانده‌اند.

رتبه چهارم در رده‌بندی معتبرترین پاسپورت جهان 2021 مشترکاً به 4 کشور اروپایی رسیده است؛ فنلاند، ایتالیا، اسپانیا و لوکزامبورگ چهار کشوری می‌باشند که شهروندان آنها می‌توانند بدون اخذ ویزا به 190 کشور وارد شوند. رتبه پنجم نیز متعلق به دو کشور اروپایی دیگر است؛ اتریش و دانمارک. با پاسپورت این دو کشور می‌توان به 189 کشور آزادانه مسافرت کرد.5 کشور اروپایی دیگر نیز رتبه ششم رده‌بندی سال اخیر را به طور مشترک با سفر به 188 کشور بدون ویزا کسب نموده‌اند. این پنج کشور عبارتند از: فرانسه، ایرلند جنوبی، هلند، پرتغال و سوئد.

در رتبه هفتم 5 کشور از سه قاره را در کنار هم مشاهده خواهیم کرد. بلژیک، سوییس و بریتانیا از قاره اروپا؛ ایالات متحده آمریکا از قاره آمریکا و نیوزیلند از قاره استرالیا. شهروندان این پنج کشور می‌توانند بدون اخذ ویزا به 187 کشور سفر کنند. نکته جالب این رتبه، حضور کشورهای آمریکا و بریتانیا است که در سال 2014 به طور مشترک رتبه اول با ارزش‌ترین پاسپورت دنیا را کسب نموده بودند.  رتبه هشتم را دوباره 4 کشور اروپایی از ان خود کرده‌اند؛ جمهوری چک، یونان، نروژ و مالتا. دارندگان پاسپورت این چهار کشور می‌توانند بدون کسب ویزا به 186 کشور در دنیا سفر کنند.

استرالیا و کانادا، دو کشور مهاجرپذیر دنیا که بین شهروندان ایرانی برای مهاجرت نیز محبوب هستند، رتبه نهم را در کنار هم اشغال کرده‌اند. با پاسپورت این دو کشور می توان آزادانه به 185 مقصد در دنیا سفر نمود. رتبه دهم، مجدداً، در اختیار 4 کشور اروپایی قرار دارد؛ مجارستان، لیتوانی، لهستان و اسلوواکی این چهار کشور می‌باشند. دارندگان پاسپورت این کشورهای اروپایی 183 کشور را در سرتاسر دنیا می‌توانند بدون ویزا سیاحت نمایند.

بی ارزش ترین پاسپورت های جهان 2021

اما مشاهده کنیم در انتهای رتبه بندی پاسپورت های جهان 2021 چه کشورهایی قرار گرفته‌اند. در رتبه 103 این رده بندی کره شمالی قرار دارد که با پاسپورت آن تنها می‌توان به 39 مقصد در دنیا بدون ویزا سفر کرد. 9 کشور پایین کره شمالی در جدول به ترتیب کشورهای زیر می‌باشند:

  •  نپال (38 مقصد)
  •  فلسطین (37 مقصد)
  •  سومالی (34 مقصد)
  •  یمن (33 مقصد)
  •  پاکستان (32 مقصد)
  •  سوریه (29 مقصد)
  •  عراق (28 مقصد)
  •  افغانستان (26 مقصد)

نکته: همان طور که ملاحظه می‌گردد، از بین 9 کشوری که به زیر 40 مقصد بدون ویزا می‌توانند سفر کنند، هفت کشور آسیایی و دو کشور آفریقایی قرار دارند.

رتبه ایران در رتبه بندی پاسپورت های جهان 2021

شاید برای ما همچنان این اهمیت داشته باشد که رتبه پاسپورت ایران در سال 2021 کجاست و نسبت به سال گذشته چه تغییری داشته است؟ در رتبه‌بندی با ارزش‌ترین پاسپورت‌های دنیا در سال 2021، کشور ایران در جایگاه 101 و در کنار کشور بنگلادش قرار گرفته و شهروندان کشور ما می‌توانند بدون اخذ ویزا به 41 کشور سفر نمایند. نسبت به سال گذشته، جایگاه ایران یک پله سقوط کرده است، در حالی که در سال 2020 رتبه ایران سه پله صعود را نسبت به سال 2019 تجربه کرده بود.

با ارزش ترین پاسپورت دنیا 2021

معتبرترین پاسپورت های قاره آمریکا 2021

همان طور که در بخش قوی‌ترین پاسپورت‌های دنیا توضیح داده شد، از قاره آمریکا در بین 10 رتبه اول رده‌بندی سال 2021، کشورهای آمریکا و کانادا به ترتیب بهترین جایگاه را در بین کشورهای این قاره کسب نموده‌اند. در رده‌های بعدی، از قاره آمریکا می‌توان کشورهای زیر را مشاهده نمود:
• شیلی؛ رتبه 15 (174 مقصد)
• آرژانتین؛ رتبه 19 (170 کشور)
• برزیل؛ رتبه 19 (170 کشور)
• مکزیک؛ رتبه 24 (159 کشور)

با ارزش ترین پاسپورت های اروپا 2021

پاسپورت کشورهای اروپایی همواره در صدر رتبه‌بندی پاسپورت‌های دنیا قرار داشته‌اند. در سال 2021 نیز، همان طور که در بالا توضیح دادیم، در آخرین رتبه‌بندی اعلام شده، 23 کشور اروپایی بین 10 رده اول جدول رده‌بندی قرار دارند که پاسپورت آلمان میان همه آنها در حال حاضر با اخذ جایگاه سوم جهانی، پیشتاز است.

معتبرترین پاسپورت آفریقا 2021

در بین کشورهای آفریقایی، معتبرترین پاسپورت در سال 2021 از آن جزیره کوچک سیشل شده است که کوچکترین کشور قاره آفریقا به حساب می‌آید. این کشور در رتبه 28 قرار گرفته و با پاسپورت آن می‌توان به 151 کشور بدون اخذ ویزا سفر کرد. کشورهای دیگر قاره آفریقا در رده‌های بعدی به شرح زیر می‌باشند:

  1.  آفریقای جنوبی؛ رتبه 54 (101 مقصد)
  2.  بوتسوانا؛ رتبه 62 (85 مقصد)
  3.  نامیبیا؛ رتبه 68 (77 مقصد)
  4.  لسوتو؛ رتبه 69 (76 مقصد)
  5.  کنیا؛ رتبه 73 (72 مقصد)

با ارزش ترین پاسپورت های آسیا 2021

چند سالی می‌شود که ابتدا و انتهای رتبه‌بندی قوی‌ترین پاسپورت‌های دنیا در اختیار کشورهای آسیایی قرار گرفته است. در سال 2021 سه رتبه اول به کشورهای آسیایی اختصاص یافته است. ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی به ترتیب این 3 کشور می‌باشند. پس از این کشورها مالزی در رتبه 14 قرار گرفته است که با پاسپورت آن می‌توان بدون ویزا به 178 کشور سفر نمود. هنگ‌کنگ نیز بین کشورهای آسیایی در شرایط خوبی قرار دارد و با سفر آزادانه به 170 کشور در رتبه 19 جای گرفته است.
چین از سال ۲۰۱۱ تا کنون پیشرفت خوبی در این رتبه‌بندی داشته و در حال حاضر با حدود 20 رتبه صعود جایگاه 70 جدول رسیده و با پاسپورت آن می‌توان به 75 کشور دنیا بدون محدودیت سفر نمود. امارات متحده عربی نیز طی ۱۰ سال گذشته صعود چشمگیر ۵۰ رتبه‌ای داشته است و در جایگاه 16 این رده‌بندی با آزادی سفر به 173 کشور دنیا قرار گرفته است.

رتبه بندی پاسپورت امارات متحده عربی

پاسپورت امارات متحده عربی در چند سال گذشته با صعود غیر قابل باوری در بین پاسپورت‌های دنیا ارزش بسیار زیادی پیدا کرده است. طبق آمار سازمان‌های بین‌المللی، ارزش پاسپورت امارات متحده عربی در یک دهه اخیر بیش از هر کشور دیگری افزایش یافته است. در سال 2011، پاسپورت کشور امارات در رتبه 65 جهانی قرار گرفته بود و شهروندان این کشور تنها می‌توانستند که به 67 کشور بدون اخذ ویزا سفر کنند. در سال 2021، پاسپورت کشور امارات تنها پاسپورت یک کشور عربی است که بین 20 کشور بالای رده‌ بندی با ارزش‌ترین پاسپورت‌های دنیا قرار گرفته است. رتبه پاسپورت این کشور در جدول رتبه ‌بندی منتشر شده توسط شرکت هنلی رتبه 16 است و شهروندان امارات اکنون می‌توانند بدون گرفتن ویزا به 173 کشور دنیا سفر کنند. کشورهای بعدی عربی در این جدول کویت و قطر می‌باشند که در رتبه 55 دنیا قرار دارند و می‌توانند آزادانه به 96 کشور دنیا رفت و آمد داشته باشند. به طور حتم، چنین پیشرفت چشمگیری در صعود پاسپورت امارات متحده عربی در بین پاسپورت‌های دنیا مرتبط با رشد اقتصادی بالای این کشور در دهه اخیر، جذب سرمایه‌های خارجی از سرتاسر دنیا و نیز برقراری ارتباط سیاسی با کشورهای مختلف در دنیا است.

رتبه پاسپورت ترکیه در دنیا

با افزایش مهاجرت شهروندان ایرانی به کشور ترکیه طی چند سال اخیر، و نیز برنامه‌های اقامتی و اعطای پاسپورت به سرمایه‌گذاران خارجی از سوی دولت ترکیه، ارزش پاسپورت این کشور بیش از پیش برای ایرانی‌ها دارای اهمیت شده است. در سال 2021، پاسپورت کشور ترکیه بر اساس رتبه بندی انتشار یافته از سوی شرکت‌های معتبر، رتبه 53 در بین تمامی کشورهای دنیا را کسب نموده است. رتبه پاسپورت این کشور نسبت به سال 2020 دو رده صعود را تجربه کرده است. با پاسپورت این کشور می‌توان بدون نیاز به اخذ ویزا به 110 کشور دنیا سفر کرد. مسافرت به برخی از این کشورها بدون نیاز به ویزا و برخی دیگر با ویزای هنگام ورود صورت می‌گیرد. با تلاش‌های صورت گرفته توسط دولت ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا، این کشور امیدوار است که به زودی ارزش پاسپورت خود را افزایش داده و شهروندان این کشور بتوانند بدون نیاز به ویزا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کنند.

پاسپورت دوم و آزادی سفر بیشتر

بسیاری از شهروندان کشورهایی که همواره در انتهای رتبه‌بندی با ارزش‌ترین پاسپورت‌ها قرار می‌گیرند، هم برای آزادی سفر بیشتر و هم برای مهاجرت معمولاً به کشورهایی چشم دوخته‌اند که به طور معمول در صدر این جدول قرار دارند. البته باید در نظر داشت که برای اخذ پاسپورت هر کدام از کشورهای بالای این جدول، آن کشور می‌بایست برنامة مهاجرتی قابل دسترس برای جذب مهاجر داشته باشد. این برنامه‌ها معمولاً برنامه‌هایی همراه با سرمایه‌گذاری در کشور مقصد و یا برنامه‌های استارت آپ خواهد بود. در حال حاضر، برای شهروندان ایرانی که از رتبه پاسپورت ایران آگاهند و می‌خواهند پاسپورت با ارزش‌تری را به عنوان پاسپورت دوم خود کسب نمایند، گزینه‌های زیادی وجود ندارد. در بین کشورهایی که پاسپورت آنها ارزش مناسبی داشته و افراد ایرانی با حداقل سرمایه می‌توانند برای اخذ شهروندی آن اقدام نمایند، کشور دومینیکا است که در حوزة کارائیب قرار دارد.

رتبة پاسپورت این کشور در سال 2021 در بین تمام کشورهای دنیا 34 بوده و با پاسپورت این کشور می‌توان به بدون ویزا به 143 کشور سفر کرد که تمامی کشورهای حوزة شینگن و نیز بریتانیا جزو این کشورها می‌باشند. برنامه‌های مهاجرتی کانادا نیز از طریق کارآفرینی و ویزای استارت آپ کانادا در دسترس ایرانی‌ها همچنان قرار دارد. کشور کانادا که طی سالیان اخیر یکی از مقاصد اصلی مهاجرین از سرتاسر دنیا و نیز شهروندان ایرانی بوده، دارای یکی از با ارزش‌ترین پاسپورت‌های دنیا در چند سال گذشته به شمار آمده است. پاسپورت کانادا در سال 2021 در رتبة نهم با ارزش‌ترین پاسپورت‌های دنیا جای گرفته و دارندة آن می‌تواند بدون نیاز به ویزا به 185 کشور سفر کند.

تا اینجا به طور مفصل به موضوع رتبه بندی پاسپورت های جهان 2021 پرداختیم. مجموعة اندویزا با سال‌ها تجربه در امور مهاجرتی، در دسترس افرادی است که برای آزادی بیشتر سفرهای خود با کمترین هزینه و در اسرع وقت می‌خواهند پاسپورت با ارزش کشوری دیگر را کنار پاسپورت ایرانی خود داشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *