,

باارزش‌ترین پاسپورت دنیا در سال 2023

بهترین پاسپورت دنیا

سه پاسپورت آسیایی همچنان در سال 2023، صدر جدول باارزش‌ترین پاسپورت‌های جهان را از آن خود کرده‌اند. دارندگان این پاسپورت‌ها بیش از مردم هر کشور دیگری می‌توانند بدون محدودیت به فراسوی مرزهای خود سفر کنند. به‌تازگی آخرین رده‌بندی پاسپورت‌های دنیا از سوی دفتر لندن «گلوبال سیتیزن‌شیپ» و شرکت «هنلی و شرکا» اعلام شد.

دارندگان پاسپورت ژاپن، که رتبه اول را کسب نموده‌اند، می‌توانند از مزیت سفر بدون ویزا یا اخذ ویزای فرودگاهی به 193 کشور در سرتاسر دنیا بهره‌مند شوند. رتبه دوم به‌طور مشترک به کشورهای سنگاپور و کره‌جنوبی اختصاص یافته که شهروندان آن‌ها می‌توانند 192 کشور را بدون ویزا سیاحت نمایند. با لغو اکثر محدودیت‌های همه‌گیری، شهروندان این کشورهای آسیایی حالا می‌توانند از مزایای پاسپورت‌های خود بیشترین استفاده را ببرند.

طبق آمار اعلام شده از سوی شرکت هنلی، با استفاده از داده‌های انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA)، سفرهای جهانی در حال حاضر به 75 درصد از میزان پیش از پاندمی رسیده است.

پس از سه کشور آسیایی در صدر رتبه‌بندی پاسپورت‌ها، دسته‌ای از کشورهایی اروپایی جا خوش کرده‌اند. شهروندان آلمان و اسپانیا با سفر به 190 کشور، و در پی این دو، فنلاند و ایتالیا و لوکزامبورگ با سفر به 189 کشور مکان‌های بعدی را اشغال نموده‌اند.

اتریش، دانمارک، هلند و سوئد رتبه پنجم را مشترکاً کسب کرده و بعد از آن‌ها فرانسه، ایرلند، پرتغال و انگلستان در کنار هم در جایگاه ششم نشسته‌اند. ایالات‌متحده در کنار بلژیک، نروژ، سوییس و جمهوری‌چک در رتبه هفتم این رده‌بندی دیده می‌شوند.

در انتهای رتبه‌بندی پاسپورت‌های دنیا، مجدداً کشور افغانستان دیده می‌شود که دارندگان پاسپورت این کشور می‌توانند در سال جاری فقط به 27 کشور بدون نیاز به ویزا سفر کنند.

پاسپورت ایران نیز در رده‌بندی شرکت هنلی در سال 2023 در کنار کشورهای اریتره و سودان‌جنوبی رتبه 97 را اشغال نموده است و شهروندان ایرانی می‌توانند بدون اخذ ویزا تنها به 44 کشور وارد شوند.

 

سایر رتبه‌بندی‌ها

به‌جز رتبه‌بندی ارزش پاسپورت‌ها توسط شرکت هنلی، شرکت «آرتون کپیتال» نیز هرساله رتبه‌بندی خود را با معیارهای خاص خودش اعلام می‌کند. در رتبه‌بندی هنلی، 199 کشور و قلمرو‌های خودمختار مورد بررسی قرار می‌گیرند، در حالی که در رده‌بندی آرتون فقط کشورهای عضو سازمان‌ملل مورد توجه قرار گرفته و شش قلمروی خودمختار در این بررسی نقشی ندارند.

طبق لیست منتشرشده توسط آرتون برای باارزش‌ترین پاسپورت‌های دنیا در سال 2023، کشور امارات‌متحده‌عربی صدر جدول را اشغال نموده که دارندگان پاسپورت آن می‌توانند بدون نیاز به ویزا به 181 کشور سفر کنند. پس از امارات، در رتبه‌بندی آرتون، یازده کشور در کنار هم قرار دارند که اکثر آن‌ها را کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهند و البته خبری از ژاپن و سنگاپور بین این 11 کشور نیست و از آسیا فقط کره‌جنوبی را می‌توان میان آن‌ها مشاهده نمود. در رتبه سوم این رده‌بندی نیز ایالات‌متحده و انگلستان در کنار کشورهای بلژیک، پرتغال، نروژ، لهستان، ایرلند و نیوزلند دیده می‌شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *