باارزش‌ترین پاسپورت دنیا درآخرین رتبه‌بندی

پاسپورت دوم

آخرین رتبه‌بندی پاسپورت‌ها بین کشورهای دنیا اخیراً اعلام شد. ژاپن مقام اول باارزش‌ترین پاسپورت را بین سایر کشورها کسب نمود. شهروندان این کشور به بش از 190 کشور می توانند بدون ویزا سفر کنند. اما وضعیت کنونی و بحران ویروس کرونا فعلاً نتایج اعلام‌شده را بی‌معنا کرده است. شاخص ارزش‌گذاری پاسپورت Henley Passport Index که در سال 2006  راه‌اندازی شد، یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های قدرت پاسپورت کشورها است که مشخص می‌کند با گذرنامه هر کشوری بدون اخذ ویزا به چند مقصد در دنیا می‌توان سفر کرد.

به هر حال، برای اولین بار در 14 سال اعلام این شاخص، نتیجه آن کارکردی ندارد. به دلیل اینکه مردم سرتاسر دنیا به دلیل ممنوعیت‌های سفر در نتیجه شیوع ویروس کرونا توانایی مسافرت ندارند. کریستین کینلی، مدیر شرکت Henley & Partners و مؤسس شاخص رتبه‌بندی پاسپورت‌ها، در اظهارنظری می‌گوید: «یک شهروند سوییس در حالت عادی می‌تواند به 185 کشور دنیا بدون نیاز به ویزا سفر کند، اما طی چند هفته اخیر مشخص شد که توانایی سفر بدون محدودیت نیز می‌تواند گاهی به خاطر علل خارج از کنترل با مشکل مواجه گردد.»

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید: اخذ پاسپورت دوم

پاسپورت دوم

آخرین رتبه‌بندی پاسپورت‌ها

 

البته شهروندان کشورهایی که همواره در رده‌های پایین رتبه‌بندی پاسپورت‌ها قرار می‌گیرند، با چنین محدویتی بیشتر آشنا هستند. در حالی که بهداشت همگانی و حق امنیت در حال حاضر برای همه در اولویت است، حتا درون اتحادیه اروپایی که مرزی بین کشورهایش وجود ندارد، فرصتی پیش آمده تا به‌دقت فکر کنیم آزادی در حرکت و جابه‌جایی و معنای شهروند یک کشور بودن واقعاً چه معنایی دارد برای آن دسته از ما که شاید به فکر اخذ شهروندی کشوری غیر از وطن خودمان بوده‌ایم.

حدود 3.5 میلیارد نفر که نیمی از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند، در حال حاضر یا به صورت اختیاری و یا اجباری در قرنطینه خانگی به سر می‌برند. دکتر پاراگ خانا، مؤسس و مدیر شرکت FutureMap می‌گوید: «به محض اینکه قرنطینه‌ها متوقف شود قیمت بلیط‌ها در پایین‌ترین میزان خود قرار می‌گیرد، توقع می‌رود افراد بیشتری در سراسر دنیا دارایی‌های خود را جمع کرده و برای کشورهایی که بتوانند آغازی دوباره داشته باشند بلیط یک‌طرفه تهیه کنند.»

اگرچه فقط از لحاظ تئوری و روی کاغذ، در حال حاضر بر اساس رتبه‌بندی اخیر پس از ژاپن کشور سنگاپور قرار دارد که شهروندانش می‌توانند بدون ویزا به 190 کشور سفر کنند. کشورهای آلمان و کره‌جنوبی نیز در رتبه‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند. دارندگان پاسپورت‌های آمریکا و انگلستان با سفر بدون محدودیت به 185 کشور به طور مشترک در رتبه هفتم جا خوش کرده‌اند.

جالب توجه است که با وجود افزایش 19 امتیازی کشور انگلستان، که در سال 2010 رتبه اول را در اختیار داشت، در حال حاضر 7 رتبه سقوط داشته است. کشور امارات‌متحده‌عربی با بیشترین افزایش را  طی 10 سال گذشته داشته و از رده 65 در سال 2010 به رتبه 18 در سال 2019 رسیده است و شهروندان این کشور می‌توانند بدون اخذ ویزا به 107 کشور دنیا سفر کنند. افغانستان همچنان با امتیاز 26 در رده آخر این رتبه‌بندی قرار گرفته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *